2 september 2014

Randig cheesecake med björnbär, hallon och citron






Igår fyllde jag år. Trettioåtta. Hur trist det än är att fyrtiostrecket närmar sig, så får man försöka skaka av sig åldersnojjan och istället se positivt på saken. Just det. Dags att baka - och äta - tårta!

Fast i år blev det egentligen ingen riktig tårta, däremot en sk. no-bake cheesecake. Den här typen av cheesecake innehåller gelatin, vilket ger den en pudding-lik konsistens som jag råkar gilla. För att få den randig provade jag att att smak- och färgsätta med färska björnbär och hallon. Det översta vita lagret fick bli syrligt av citron. Och slutresultatet blev både snyggt och gott!

Men... nu uppstår förvirringen. Jag var en aning ostrukturerad när jag bakade och försökte kombinera två olika recept samtidigt som jag ändrade hejvilt och helt på känn. Dessutom utan att anteckna under tiden, vilket var överoptimistiskt av mig eftersom jag knappt kommer ihåg vad jag själv heter nuförtiden (förhoppningsvis inte ett åldersrelaterat problem, utan kanske snarare en följd av sömnbrist). Nedanstående recept är med andra ord inte 100% tillförlitligt, men bör heller inte leda till någon cheesecake-katastrof om någon nu skulle få lust att prova det.

Det fina tårtfatet är en present från mig själv till mig själv!

Randig cheesecake 

150 g färska björnbär (ca 1 dl passerad saft)
150 g färska hallon (ca 1 dl passerad saft)
0,25 dl vatten per bärsort
1 citron (skal och saft)
8-10 gelatinblad (4-5 till varje bärlager) + 3-4 blad till citronlagret
450 g cream cheese
2,5 dl vispgrädde
2 dl socker
2 msk vaniljsocker

250 g kex (jag valde dinkelkex med vaniljsmak)
100 g smör


Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna något. Krossa kexen i mortel eller i en matberedare och blanda med smöret till en massa. Tryck ut massan i en springform, ca 24 cm i diameter. Ställ kallt medan ugnen blir varm. Förgrädda sedan mitt i ugnen, ca 5 min. Låt svalna.

Blötlägg 10 gelatinbladen i kallt vatten, minst 10 min. Koka hallonen och björnbären i varsin kastrull, tillsammans med ca 0,25 dl vatten. Det räcker med ett par minuter. Passera bären genom en finmaskig sil och tag saften tillvara. Häll tillbaka saften i respektive kastrull och låt svalna något. Lägg i ca 5 gelatinblad (motsvarande ca 7 g gelatin) i vardera kastrullen och rör tills gelatinet löst upp sig.

Vispa grädden för sig. Vispa sedan cream cheese, socker och vaniljsocker. Blanda ner vispgrädden i cream cheese-blandningen.

Blanda lite mindre än 1/3 av cream cheese-blandningen med 1 dl passerade björnbär. Häll blandningen över den förgräddade bottnen. Var noga med att björnbärssmeten inte kladdar ner formens insida där de övriga två lagren med smet sedan skall ligga, det kommer se trist ut och förstöra randigheten. Ställ kallt (gärna i frysen) i ca 30 min. Ytan ska bara stelna till.

Blanda knappt hälften av den kvarvarande cream cheese-blandningen med 1 dl passerade hallon. Häll försiktigt blandningen över björnbärslagret. Se återigen till att det inte blir kladdigt på formens insida av smeten. Ställ i frysen ca 30 min. Lägg nu ca 3-4 gelatinblad i blöt (anledningen till att jag inte är exakt här är att de blad jag använder här i Tyskland verkar mindre än de svenska).

Här kan jag notera att de passerade hallonen får stå ganska länge med gelatin innan de blandades med cream cheese-smeten. Det var dock ingen fara, de stelnade inte förrän formen ställdes kallt. Är man ändå orolig kan man ju smälta ner gelatinbladen i hallonen under tiden som björnbärslagret stelnar till i frysen.

Riv skalet av en citron och pressa ur saften. Blanda detta med resterande mängd cream cheese-smet. Smält de blötlagda gelatinbladen i mikron (försiktigt!) och blanda även ner detta. Bred citronsmeten över hallonlagret, se till att ytan blir jämn och fin. Plasta in och ställ i kylen över natt (eller minst 4 timmar).

När cheesecaken skall serveras använder du en riktigt vass kniv och skär försiktigt ("såga" inte för mycket) utmed formens insida för att lossa cheesecaken. Lägg upp på tårtfat. Garnera med färska hallon och björnbär, eller vad ni vill! Jag malde över lite rålakrits, för jag tänkte det skulle funka bra mot de valda smakerna.










Inga kommentarer :

Skicka en kommentar