9 oktober 2014

Höstiga äppelknyten med mandelmassa och massor av kardemumma!

Höstiga äppelknyten

Fulla med syrlig äppelfyllning med smak av mandelmassa och kardemumma

Krispig luft och höstlöv gör att mitt bullsug blir i det närmaste okontrollerat. Det är som om den här årstiden är gjord för mys med stora tekoppar och bullbak. Japp, det är verkligen hög tid för en höstversion av min absoluta favorit på fikafatet!

Om du gillar äpplen, mandelmassa och inte är rädd för kardemummakontakt av tredje graden, så är det här bullarna för dig. De är underbart saftiga och kryddiga och mandelmassan ger en härlig smak och en trevligt krämig konsistens på äppelfyllningen.

Kardemumman genomsyrar såklart hela skapelsen eftersom den finns både i degen, fyllningen och ovanpå. Jag tycker det är helt perfekt, även om jag i ärlighetens namn bör säga att den lätt dominerar över äppelsmaken. Men är man inte kardemummafanatiker så är det enkelt att bara dra ner lite på mängden eller ersätta den med kanel i fyllningen och istället toppa med t.ex. flagad mandel eller en glasyr.

Hösten kan vara min favoritårstid. Synd bara att vintern automatiskt följer.

Höstiga äppelknyten
20 st

Deg:
50 g jäst
3 dl mjölk (3%)
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
1,5 msk kardemummakärnor
1 ägg
150 g mjukt smör
600 g vetemjöl

Äppelfyllning:
4 medelstora syrliga äpplen
2 msk smör
2 msk muscovadosocker/råsocker
0,5 msk kardemummakärnor
250 g riven mandelmassa

Sockerlag:
0,5 dl strösocker
0,5 dl vatten

0,5 msk kardemummakärnor

Gör så här:
Börja med äppelfyllningen, eftersom den behöver svalna innan bullarna fylls och ska jäsa. Skala äpplena och skär dem i tunna skivor (ca 2-3 mm tjocka) som du sedan skär i mindre bitar. Lägg smör, socker och mortlade kardemummakärnor i stekpannan. Stek äpplena tills de har mjuknat. Häll över i en bunke och låt svalna. Riv mandelmassan grovt och blanda den med äpplena.

Gör nu vetedegen. Lägg jäst, kall mjölk (ja, sluta med att värma degvätska - det är helt onödigt), mortlade kardemummakärnor, strösocker, salt, ägg och mjöl i en köksassistent. Låt den arbeta på medelhastighet. När degen gått ihop tillsätter du det rumsvarma smöret i klickar.

Låt assistenten jobba i ca 20-25 min. När degen är klar släpper den bunkens kanter och är mycket elastisk och relativt okladdig. Om du ändå är osäker på om degen är färdigbearbetad kan ett glutentest vara på sin plats. Tag upp en bit deg och dra ut den till en tunn rektangel mellan dina fingrar. Om du kan få den riktigt tunn utan att degen spricker har tillräckligt med gluten bildats, och du har alla förutsättningar att få perfekta bullar. Om degen inte klarar glutentestet, fortsätt då att arbeta den några minuter till och prova igen.

Låt nu degen vila i bunken i ca 10 min. Detta gör den mindre kladdig vid utbakningen.

Dela degen i två exakt lika stora delar. Väg gärna om du är osäker. Kavla ut en rektangel på ca 50x20 cm och dela degplattan i 5x2 bitar (dvs 10x10 cm stora). Klicka ut fyllning i mitten på varje kvadrat. Nyp ihop kanterna över fyllningen och snurra den ihopnypta degtoppen något. Nej, det blir inte superelegant, men det är heller inte meningen. Tänk höst och rustikt. Det gjorde åtminstone jag. Lägg knytet i en riktigt rejäl och stabil muffinsform. Har du inga sådana kan du använda stora bakformar i muffinsplåt.

Låt jäsa i rumstemperatur i drygt 1 h (mina fick jäsa i ca 70 min).

Sätt på ugnen mot slutet av jästiden, 225 grader skall det vara. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 8-10 min.

Under gräddningen gör du en enkel sockerlag genom att blanda strösocker med vatten i en kastrull. Låt koka ihop till en simmig lag (det tar ett par minuter). Ställ åt sidan.

När bullarna kommer ut ur ugnen penslar du dem med sockerlagen och strör över nymortlad kardemumma. Låt svalna på galler.



Lycka till!










Inga kommentarer :

Skicka en kommentar