16 oktober 2014

Kanelbulle eller kaka? Kanelbullekaka!

Med eller utan glasyr, de är goda hur som helst!

Jag fortsätter envist på mitt favorittema, nämligen kanelbullar. Ja, åtminstone om man kan tänka sig att sträcka definitionen av kanelbulle ganska långt...

Dessa småkakor ser faktiskt ut som små kanelsnäckor och är helt genialiska för den som vill fylla gommen med en kanelbulle-liknande smak utan att för den sakens skull göra bullar. Och visst är det kul att servera något som är lite oväntat? 

Jag provade ett liknande recept för ett tag sedan och hade hur höga förväntningar som helst. På pappret älskade jag konceptet. Ja, så till den milda grad att jag med extraordinärt självförtroende slog till med dubbel sats vid det första (och enda...) tillfället då jag provade! Tyvärr blev de kakorna oförlåtligt trista och mjöliga i smaken. Och det finns få saker som irriterar mig så mycket som att ha bakat något som jag inte kan lägga ut på bloggen. Detta kan i sig vara själva definitionen av ett i-landsproblem, men ändå. Något stukad av upplevelsen tog det mig ett tag att återfå lusten att prova kanelbullekakskonceptet.

Men nu har jag återhämtat mig. Och trots att jag av ren klantighet råkade ha i lite för mycket mjöl så fungerade det här receptet så mycket bättre och jag väldigt glad att jag inte slängde in handsken. För dessa är både jättegoda och snygga! Dessutom blir jag alltid på gott humör av en lättkavlad deg. Man måste ju lära sig att uppskatta det lilla i vardagen, eller hur?

Kanelbullekakor
60 st

170 g mjukt smör
1 dl strösocker
1,3 dl ljust muscovadosocker
1 ägg
1 tsk vaniljpulver
5,7 dl vetemjöl
1 tsk kanel
0,5 tsk bakpulver
1 nypa salt

Kanelfyllning
60 g mjukt smör
4 msk ljust muscovadosocker
2 tsk kanel

Glasyr
2 dl florsocker
lite vatten

Gör så här:
Blanda smör, strösocker och muscovadosocker tills det blir fluffigt och krämigt. Tillsätt ägget och vaniljpulvret och blanda noga. Rör ihop mjöl, kanel, bakpulver och salt i en separat bunke och tillsätt det till degen i tre omgångar. Blanda tills degen går ihop.

Dela degen i två delar och tryck ut varje del till en liten rektangel. Plasta in och låt vila i kyl i ca 60 min.

Gör under tiden fyllningen genom att blanda smör, muscovadosocker och kanel till en smidig röra. Låt fyllningen stå i rumstemperatur.

Tag ut degplattorna och låt de ev. mjukna något i rumstemperatur.

Lägg en degplatta mellan två bakplåtspapper och kavla ut en rektangel à 25x30 cm. Trimma gärna kanterna något. Bred på hälften av fyllningen och rulla försiktigt ihop degplattan från långsidan. Rulla degrullen försiktigt på bakbordet för att stänga den ordentligt. Slå in den i plastfolie och ställ i kylen i ca 30 min. Gör samma sak med den andra degplattan.

Trimma kanterna för att varje kaka ska bli perfekt


Sätt ugnen på 190 grader.

Skär degplattorna i ca 30 bitar vardera (1 cm per skiva) och lägg på plåtar med bakplåtspapper. Lämna ca 2-3 cm mellan varje kaka. Grädda mitt i ugnen ca 10-11 min. Kakorna ska bli lite lätt gyllenbruna undertill och i kanterna.

Obakade kakor, redo för ugnen

Låt svalna ett par minuter på plåten innan du flyttar kakorna till galler. Förvara dem i burk med tättslutande lock några dagar i rumstemperatur, eller frys in dem. Om du vill glasera dina kakor gör du det med fördel en liten stund innan servering. 





Lycka till!





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar