3 maj 2014

Bagels!



Just nu är jag nästan äckligt självbelåten. Så där som jag bara blir när jag har bakat något som jag tyckt verkat svårt (men som för den sakens skull kanske inte alls ÄR särskilt svårt) och enligt mig själv lyckats. Jag kompenserar denna självbelåtenhet med att låta självförtroendet mer eller mindre raseras de gånger jag istället misslyckas. Det gäller ju att ha balans i sitt liv.

Nåväl.

Jag äter inte bagels särskilt ofta (läs: enbart de gånger jag varit i USA). Men för att kompensera det påvra intaget under 99 % av min tid så har jag då passat på att äta desto fler. 

En perfekt bagel ska vara tät, seg och saftig. Klassiskt är ju att fylla dem med cream cheese, rökt lax och rödlök. Men det går ju bra med vilket pålägg som helst, vad man nu föredrar. Och beroende på när man nu ska äta den, rödlök kl. 06.30 är inget jag går igång på direkt. 

Jag har velat prova att baka bagels länge, men det har aldrig blivit av. Det har verkat lite krångligt med kokningen - ja, bagels ska kokas lite kort innan gräddningen. Men nu är det som så att Johan (min käre make) fyller år på måndag och han är som jag tidigare nämnt ingen fikafantast. Däremot gillar han bagels och därför kändes det här som det perfekta tillfället att prova.

Några iakttagelser som jag idag gjorde under baket:

1. Jag måste köpa ny köksassistent. Gott folk - om ni funderar på att investera i en Kitchen Aid - gör det bara om ni ska ha den till att vispa maränger, tårtbottnar och andra kakor. Gör det INTE om ni vill baka mycket vetebröd och matbröd. Jag fick ta bort 500 g bageldeg ur maskinen idag eftersom degen fick ett eget liv och klättrade ur bunken och maskinen (18 kg tung) började HOPPA på köksbänken. Stor dramatik.

2. Det är inte svårt att baka bagels. Men det tar lite tid. 

3. Degen är fantastisk att jobba med, den kladdar inte alls och är härligt seg och elastisk. 

4. Kokningssteget (som jag av någon anledning varit lite rädd för) var enkelt och en kokt bagel är väldigt lätthanterad. Den kladdar inte och håller formen bra.

5. Se till att ha baglarna (är det ens ett ord?) täckta med en bakduk när de jäser. Jag hade inte det och ytan torkade till litegrann vilket gjorde att vissa krackelerade lite under kokningen. Lite synd.

5. Hemgjorda bagels är GOTT! Tag er tiden och gör dessa. Det är värt besväret. Det här receptet kommer inte göra er besvikna, det vågar jag lova.

Bagels
ca 20 st

Steg 1 (Poolish, dvs. en lös fördeg)
300 g vatten
25 g jäst
300 g vetemjöl med hög proteinhalt (typ vetemjöl special)
30 g honung

Steg 2
poolishen från steg 1
300 g vatten
25 g jäst
800 g vetemjöl med hög proteinhalt 
30 g matolja
15 g havssalt
ägg till pensling

Gör så här:
Börja med steg 1 (logiskt...). Lös upp jästen i vattnet och rör i mjölet till en slät smet. Låt stå i rumstemperatur i 2 h eller i kylskåpet över natt. Om ditt kök är som mitt, dvs. är mer bastu än kök (håller konstant 25-26 grader) så kommer poolishen vara färdig efter halva tiden.


Poolish på G
Blanda poolishen med resterande ingredienser, förutom oljan och saltet. Bearbeta degen i maskin i 10 minuter (eller minst dubbla tiden för hand). Det var här min Kitchen Aid började protestera. Den här degen är väldigt stabbig och motorn är helt enkelt för svag och bunken för liten. Halvera receptet, det är mitt tips...

Tillsätt oljan och saltet och kör ytterligare 10 minuter i maskinen. Degen ska vara seg och elastisk när den är klar! Låt degen nu vila 1 h i bunken (återigen fick jag ta min efter halva tiden). 

Dela degen i 20 bitar och forma varje bit till en bagel. Antingen kan man rulla degbiten till en 30 cm lång rulle och sedan nypa ihop ändarna (ordentligt!!) eller så kan man forma en rund bulle och göra ett hål med pekfingret i mitten av bullen och sedan snurra degbiten som en rockring runt fingret. Kan inte komma på någon bättre beskrivning. När hålet blivit lite större kan man utvidga det ytterligare med hjälp av båda händerna och försöka jämna till bageln så gott man kan. Det är inte så svårt. Kom bara ihåg att hålet ska vara hyfsat stort (se bild), annars jäser bageln ihop och hålet försvinner.




Lägg dem på bakplåtspapper och jäs i 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Koka upp vatten i en vid kastrull.

Koka 2-3 bagels åt gången. 1 min på varje sida. Använd en hålslev eller liknande för att ta upp dem och låt dem rinna av på galler. Lägg dem sedan på bakplåtspappersbeklädd plåt, pensla dem med uppvispat ägg och strö över valfri topping (sesamfrön, vallmofrön eller annat) eller lämna dem "plain". 





Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter. 



Låt svalna på galler utan bakduk. De får en fin skorpa och är gudomligt sega och saftiga inuti!


Ja, jag var ju tvungen att testa!






Good luck!


Receptet är taget från Bröd från Brunkebergs bageri. 



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar