14 maj 2014

Mandelmuffins med rabarber och kardemummacrumble

Mandelmuffins med rabarberfyllning och kardemummacrumble
Att baka i ett land som inte är ens eget kan vara lite trixigt ibland. Det tar ett tag innan man sonderat terrängen bland alla välbekanta och obekanta ingredienser i bakhyllorna i affären. Det mesta som vi är vana vid hemifrån finns här också, såklart. Vi har ju inte flyttat till månen (även om det kan kännas så ibland...). Men man kan fascineras över de små skillnaderna i vardagen. En grej är t.ex. att jästpaketen här innehåller 42 g jäst. Säkert helt självklart om man är tysk, men inte för mig. Jag är nyfiken. Varför just 42 g?

En sak saknar jag i kryddhyllorna här. Kardemummakärnor. Och det är ju en extremt viktig råvara för mig. Bulldeg utan nymalen kardemumma är ingen bulldeg, så är det bara. Det finns kardemummakapslar. Men hur desperat jag än må vara, så jublar jag inte direkt över tanken på att sätta mig och öppna kapslar och pilla ut kärnor.

Leveranser från familjen i Sverige har säkerställt mitt förråd och i förra veckan insåg jag att jag naturligtvis borde hitta det online. Sagt och gjort. Jag klickade hem en rejäl omgång och... ja, jag vet inte riktigt hur jag tänkte för nu när jag packar upp försändelsen så inser jag att 500 g kardemummakärnor är mycket. Faktiskt väldigt mycket! 


Ett sjukt stort kardemummaförråd har väl aldrig skadat någon?

Och jag får anledning att tulla på förrådet omedelbart. För häromdagen lade 175 grader ut ett recept på en rabarberpaj med både kardemumma och mandelmjöl. MUMS! Jag ska definitivt baka den här pajen inom kort, men först ska jag prova något annat på samma tema. Jag blev nämligen inspirerad att testa den här smakkombinationen i muffins.

Jag har i det här receptet bytt ut hälften av vetemjölet mot mandelmjöl (det går bra att finmala mandel själv om man inte hittar det i affären) och även tillsatt ett par droppar bittermandelextrakt. Har man bittermandel (återigen något jag inte hittade i affären) så kan man ju riva ner lite grann istället. Rabarberna skivade jag tunt och stekte dem kort tillsammans med smör, nymalen kardemumma och muscovadosocker. Muffinsen toppades med en crumble med tydlig smak av nymalen kardemumma. Supergott! Jag säger det igen. SUPERGOTT!

Mandelmuffins med rabarber och kardemummacrumble
ca 18 normalstora muffins

Crumble:
35 g kallt smör
1 dl havregryn
0,5 dl ljust muscovadosocker
0,5 dl vetemjöl
1 tsk kardemummakärnor, malda

Rabarberfyllning:
200 g rabarber
2 msk smör
0,5 dl ljust muscovadosocker
1 tsk kardemummakärnor, malda

Smet:
100 g smör
2 dl mjölk (3%)
2 ägg
1,5 dl strösocker
2 dl mandelmjöl
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
2-3 droppar bittermandelextrakt (alt. lite riven bittermandel, smaka av!!)

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

Börja med crumblen. Bara blanda alla ingredienser och nyp ihop dem med det kalla smöret. Ställ kallt.

Gör rabarberfyllningen. Skala och skölj rabarbern och skär den i tunna skivor. Spara lite grann till garnering. Häll smör, socker och kardemumma i stekpannan och fräs rabarbern i ca 2 min så att den mjuknar något. Häll över i skål och ställ att svalna under tiden som du gör själva muffinssmeten.


Rabarber stekt i smör, muscovado och kardemumma. Är godare än vad det ser ut.

Smält smöret och häll mjölken i grytan. Ställ åt sidan. Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Häll i den ljumma mjölk/smörblandningen. Blanda de torra ingredienserna i en separat bunke och vänd ner dessa i smeten. Tillsätt ev. bittermandelextrakt (jag tyckte det förhöjde mandelsmaken jättemycket!) och blanda ner rabarberna.

Ställ muffinsformar i muffinsplåtar och fyll dem till drygt 3/4 (lite mer än vanligt, men mandelmjölet gör att de inte höjer sig riktigt lika mycket eftersom det saknar gluten). Strö över crumblen och ev. några ostekta rabarberskivor. Grädda mitt i ugnen i ca 15 min. 








Lycka till!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar