5 maj 2014

Banana bread

Mums!

Banankaka istället för tårta på en födelsedag. Går det? Spontant skriker min inre tårtälskar- och jag-vill-ta-varje-tillfälle-i-akt-att-träna-på-att-göra-tårtor-röst ett förtvivlat neeehehehehehej men... visst går det! Väldigt mycket enklare, men man ska inte underskatta hur gott det enkla ibland kan vara. Och om födelsedagsbarnet (mannen) vill ha banankaka, då får det bli banankaka.

Jag vet inte vad jag egentligen tycker om Martha Stewart, men det här med att laga mat och baka - det verkar hon utan överdrift kunna. Jag hittade ett banana bread som lovordats och som hon uppenbarligen är moder till. Det kändes som ett säkert kort och det var det också! 

Det blev nämligen gott. Så in i bomben gott. Mjukt, saftigt och precis lagom hög densitet för min smak (har provat vissa som blivit lite för "tunga"). Om man vill skulle man kunna tillsätta kanel och/eller ingefära, men jag tycker inte det behövs. Bananerna ger en så god smak i sig. Vispad grädde till fungerar fint och varför inte lite salt kolasås? Som ni ser av bilderna så körde vi en enkel variant utan tillbehör. Men det var en strykande åtgång ändå!

Banana bread 

120 g rumstempererat smör
2,4 dl strösocker
2 stora ägg
3,5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2,4 dl väldigt mogna bananer (mosade)
1,2 dl gräddfil
1 tsk vaniljextrakt (eller vaniljpulver)
1,2 dl hackade valnötter eller pekannötter (detta uteslöt jag)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och socker vitt och krämigt. Tillsätt äggen, ett i taget. Rör samman de torra ingredienserna och blanda ner i smeten. Rör bara så att det precis blandas. Tillsätt bananer, gräddfil och vanilj. Blanda i nötterna. Häll i smord avlång brödform. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 timma och 10 minuter. Låt kakan vila i formen i ca 10 minuter innan du stjälper upp den. Låt svalna med formen på. 




Och här är originalreceptet.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar