9 maj 2014

Annas fantastiska chocolate chip cookies

Mina nya favoriter!


Min världsbild har rubbats. Mitt bästa chocolate chip cookies-recept (som jag tidigare har bakat här på bloggen) har fått seriös konkurrens. Hur är det möjligt? 

Nu ska vi reda ut det här. Jag har hittills tyckt att havregryn är en viktig, ja nästintill oumbärlig, ingrediens i chocolate chip cookies. Det här kan man ju såklart ha olika åsikter om, men så tycker åtminstone jag. Mitt favoritrecept innehåller därför en ansenlig mängd havregryn. Det ger kakorna en härligt tuggig seg konsistens och jag trodde helt ärligt att jag inte skulle hitta några cookies utan gryn som kunde konkurrera.

Men. När min tyska väninna Anna bjöd mig på sina havregrynsfria cookies insåg jag att det bara var att kapitulera. Hissa vit flagg. De var nämligen minst lika goda som de jag brukar göra. Självklart bad jag om receptet. Allt annat hade ju varit idioti. 

Anna själv använder en "inte för stor och inte för liten" te-mugg som mått istället för en amerikansk "cup", (som motsvarar 236,5 ml). Eftersom hemgjorda mått är alltför ospecifika för min läggning, så kör jag med en amerikansk cup här och därmed basta. 

Så här är ytterligare ett recept på cookies. Och jag kan faktiskt inte välja vilket recept jag gillar bäst... Äh. Vem försöker jag lura? Det är detta! Man rör ihop dem på 10 minuter, de blir snygga och de är kraftigt beroendeframkallande. Sega i mitten, precis som de ska vara.

Anna, ich danke dir.

Annas chocolate chip cookies
ca 20 st

2,4 dl råsocker
1,2 dl strösocker
180 g smält smör
1 ägg
1 äggula
1 tsk vaniljextrakt (eller vaniljpulver)
4,75 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
2-2,5 dl chocolate chips (eller motsvarande mängd hackad choklad, valfri sort)

Gör så här:

Sätt ugnen på 165 grader.

Smält smöret och låt det svalna. Blanda det sedan med sockret. Det räcker att röra med sked, det behövs ingen elvisp. Tillsätt ägget, äggulan och vanilj och rör om. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sedan ner det i äggsmeten. Tillsätt till slut chokladen.

Forma bollar med en diameter av 3-4 cm. Jag använde mig av min glasskopa, se tidigare recept. Lägg på bakplåtspappersbeklädd plåt. Det är lagom med 9 st på en normalstor plåt, de flyter ut en del i ugnen. 


Jodå. Smeten (eller är det degen?) är god den också.
Något tillplattade och redo för att gräddas.

Platta till bollarna något. Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 min. De ska vara mjuka när du tar ut dem, de stelnar till när de svalnar, men behåller en härlig seghet i mitten. 






Lycka till!



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar