12 januari 2014

Brownies med cream cheese




Det är nästan så att jag överraskar mig själv genom att starta den här bloggen med ett brownie-recept. Jag gillar brownies, men av någon underlig anledning tar jag mig sällan tiden att baka dem. Om man beställer en brownie på ett café så tycker jag att man alltför ofta får in ett 10x10x5 cm massivt chokladberg som kräver en veckas förberedande fasta för att överhuvudtaget ha en chans att gå ner. Och då tillhör jag ändå den andelen av mänskligheten som aldrig anser sig vara för mätt för att fika.

Jag föredrar absolut den hembakade varianten och det här receptet hittade jag på Bake or Break och jag blev genast sugen på att prova det. Jag brydde mig inte ens om att irritera mig på amerikanarnas ovilja att använda metersystemet, utan konverterade raskt receptet med hjälp av ett enkelt onlineverktyg. Därav de något udda mängderna i receptet, om någon undrar.

Dessa brownies blev supergoda. Helt perfekt konsistens, om ni frågar mig. Saftiga, mjuka och lite sega. Tillskottet av cream cheese gör dem inte bara snygga, utan även lite mer intressanta i smaken. Originalreceptet använde sig av bourbon som smaksättare till färskosten. Detta hade jag inte i skafferiet (eller barskåpet), utan jag använde mig istället av lite vaniljextrakt och färskpressad apelsin. I ärlighetens namn kom inte apelsinsmaken fram särkilt väl, så om man vill få fram den bättre så vore det kanske en god idé att tillsätta rivet apelsinskal.


Recept:

ca 24 st

Brownie-smeten:
115 g mörk choklad (70%)
175 g osaltat smör
3 dl strösocker
1,2 dl ljust muscovadosocker
3 stora ägg
1 tsk vaniljextrakt
2,4 dl vetemjöl
1/4 tsk salt

Cream cheese-smeten:
225 g Philadelphiaost
0,6 dl strösocker
2 msk vetemjöl
1 stort ägg
0,6 dl färskpressad apelsinsaft
0,5 tsk vaniljextrakt


Sätt ugnen på 165 grader (varmluft). Förbered en form, ca 23x23 cm, genom att klä den med bakplåtspapper. Skär smöret i mindre kuber och bryt chokladen i bitar och lägg alltsammans i en skål anpassad för mikrovågsugn. Mikra på full effekt ca 30 s i taget, rör om däremellan. Fortsätt tills allt är smält. Mät upp socker och muscovado i en separat skål och blanda i den smälta choklad/smör-blandningen. Rör ner äggen ett och ett, rör noga mellan varje. Tillsätt vaniljen, mjölet och saltet. Rör så lite som möjligt, bara så att smeten går ihop. Bred ut hälften av smeten i formen. Vispa osten smidig med elvisp. Tillsätt socker och mjöl och blanda väl. Tillsätt ägg och smaksättning. Häll smeten i formen. Tillsätt därefter resterande brownie-smet och bred försiktigt ut den med en slickepott. Skapa därefter marmoreringen genom att försiktigt blanda de tre lagrena av smet med en kökskniv. Grädda mitt i ugnen i ca 30-35 min*. Kakan är klar när provstickan är omgiven av små fuktiga smulor.


*Originalreceptet säger längre, men i min ugn räckte detta. Kanske för att jag använde varmluft? Här får man kanske prova sig fram beroende på ugn.

Lycka till!

google536a5ca482498a6e.html

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar