14 januari 2014

Citronkladdkaka


Kladdkaka förknippar nog de flesta främst med choklad, men här är det istället citronen som får spela huvudrollen. Och det gör den i klass med Persbrandt (om man nu tycker att han är bra, vill säga). Det här är faktiskt ett av mina absoluta favoritrecept. Kladdkaka är ju alltid väldigt enkelt att röra ihop och den här varianten är inget undantag. Resultatet är en sötsyrlig dröm som gör sig bäst efter att ha vilat i kylen över natten. Jag brukar servera den med en klick vispad grädde, men den här gången provade jag att istället hälla på lite lakritssirap. Citron och lakrits brukar ju gilla varandra och det stämde även denna gång - det blev verkligen pricken över i! På sommaren tror jag att det vore helt perfekt med färska skivade jordgubbar till. Tack går till min svärmor Eva som gav mig receptet.



Recept:

2 ägg
2,5 dl strösocker
0,5 tsk vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)
150 g smör
1 stor citron (skal och saft)
1,5 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 150 grader. Smörj och bröa en springform (24 cm i diameter). Vispa ihop ägg, socker och vanilj i en bunke. Smält smöret, riv citronskalet, pressa citronsaften och tillsätt detta till bunken. Rör om. Vänd ner vetemjölet i smeten. Grädda mitt i ugnen i 35 minuter.

När 35 min har gått kan man ibland känna sig tveksam över huruvida kakan verkligen är klar. Den är rätt blek, men det ska den vara! Dessutom stelnar den till ordentligt i kylen. Vid serveringstillfället kan man med fördel pudra över lite florsocker. 

Lycka till!




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar