30 januari 2014

Saftig banankaka med ingefärscrumble

Saftig och knaprig på en och samma gång...

När man har tre små barn (10 mån, 3 år och 5 år) befinner man sig i ett tillstånd av mer eller mindre konstant sömnbrist. Och nej, jag vill inte överdriva eller oja mig i onödan. Det är bara så det är. Att aldrig få sova mer än högst 3 timmar i sträck, att hämta lille 3-åringen i dennes säng, att pussa bort mardrömmar, försiktigt parera bort iskalla fötter som smugit sig in innanför t-shirten, toppa detta med nattamning för att sedan väckas kl. 05.30 av en miniversion av Veiron i ottan som levererar ett rungande "nu är det morgon, mamma - KOM UPP!!", följt av ett illtjut om inte befallningen åtlyds inom 3 sekunder... Det kan ta kål på kreativiteten även hos den mest hängivne amatörbagaren. Som en parentes kan jag i sammanhanget nämna att jag planerar att hämnas när de är tonåringar genom att köra exakt samma metod på dem.

I natt hände dock något nytt, som faktiskt var lite uppiggande. Tvärtemot den tidigare kreativitetshämmande effekten av nattvakan, så kom jag på ett nytt recept! I förra inlägget ondgjorde jag mig över torkad frukt i bakverk, men detta betyder inte att jag ogillar all typ av frukt. O nej. Jag älskar banan i kakor. Banan ger en saftighet och en väldigt god smak - men det måste vara bananer som ser såpass vidriga ut att ingen ens kan komma på tanken att äta dom. Alltså, fullständigt övermogna och nästan helt bruna i skalet. Vi snackar stadiumet precis innan föruttnelse. Då är de som bäst när det kommer till bakning!

För att pigga upp den gamla banankakan lite grann bestämde jag mig för att lägga till två personliga favoriter. Ingefära och crumble. Ja, jag letar febrilt efter ett bra svenskt ord för crumble, men har hittills misslyckats. Jag är kanske helt enkelt för trött... Nåväl, banankakerecept innehåller väldigt ofta både kanel och ingefära, vilket är gott som bara den och passar fantastiskt bra till bananen, men lika ofta tycker jag att banansmaken tyvärr hamnar lite i skymundan. Det blir lätt mjuk pepparkaka av det, så att säga. Här beslutade jag mig för att försöka undvika den risken och istället låta bananen spela självklar huvudroll. Ingefäran fick hamna i crumblen ovanpå kakan, som ett knaprigt komplement med lite sting!

Vilken kaka! Gillar ni banankaka så kommer ni älska den här! Den blev så grymt saftig och även om crumblen sjönk ner lite mer i smeten än vad jag först tänkt mig, så spelar det absolut ingen roll. Gott och knaprigt och ingefäran blev pricken över i!  Man skulle kunna tänka sig kanel som ett alternativ till ingefäran, det skulle också bli mumsigt. Men jag gillar just den där lilla stinget som ingefäran ger! Jag serverade bara kakan precis som den var, men vill man lyxa till det lite så varför inte toppa den med yoghurtgrädde? Lite syrligt och inte så mäktigt - helt perfekt till. Yoghurtgrädde fixar man genom att först vispa 1 dl vispgrädde och sedan blanda ner 3 dl grekisk eller turkisk yoghurt (10% fetthalt). Söta med vaniljsocker efter eget tycke och smak.


Recept:

Detta recept räcker till en långpanna (30x40 cm)

Banansmet:
225 g smör
3 stora ägg
3,5 dl strösocker
6 dl vetemjöl
1,5 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker
2,25 dl mjölk
3 rejäla bananer (för att vara mer exakt motsvarade detta i mitt fall 375 g skalade bananer)*

Crumble (rejält tilltaget recept):
250 g kallt smör
3 dl havregryn
1,5 dl kokosflingor
1,5 dl ljust muscovadosocker
2,5 dl vetemjöl
2 msk riven färsk alt. 4 tsk malen ingefära

Gör så här:
Crumblebeströdd smet, färdig att gräddas.


Färdiggräddad!
Förbered gärna crumblen och ställ in den i kylskåpet, den är lättast att strö över kakan då den är kall. Crumblen gör man genom att tärna upp det kalla smöret i en bunke och sedan tillsätta resterande ingredienser. Nyp sedan ihop ingredienserna med händerna. 

Medan crumblen stelnar till i kylen fixar man smeten. Mosa bananerna och smält smöret. Häll i mjölken i det smälta smöret. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en separat bunke och sikta ner det i smeten. Vänd ner mjölblandningen i smeten med en sked för att behålla så mycket luft som möjligt. Häll i vätskan och de mosade bananerna i smeten och rör om med en sked så att allt blandas. Häll i bakplåtspappersbeklädd långpanna. Smula över crumblen. Grädda i 190 grader mitt i ugnen i ca 25 minuter. Prova med en sticka, ugnar skiljer sig som bekant alltid åt.

*Efter att ha smakat kakan både varm och kall kan jag säga att jag tror det skulle fungera att ha ytterligare en banan i smeten - jag tror kakan klarar det utan att bli för kladdig. Jag ska prova det själv nästa gång, i alla fall! 

Lycka till!





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar