20 januari 2014

Syrliga citronmuffins med lakritscrumble



Sedan jag började med den här bloggen har jag nästan konstant gått runt och tänkt på olika recept som skulle kunna passa här. Man skulle nog kunna säga att jag fått lite prestationsångest, vilket inte borde komma som en överraskning för de som känner mig. Jag vill ju försöka komma på egna smarriga idéer, jag vill hitta de där läckra kombinationerna som ingen annan tänkt på. Ja, ni hör ju. Det är ju bara löjligt. Efter att nästan kastat in (bak)handduken i helgen så kom jag att tänka på muffins. Och citron. Och lakrits. Nu råkar det vara så att jag älskar muffins med crumble. Ja, jag gillar faktiskt sådana bättre än cupcakes med frosting. Varför inte göra några riktigt syrliga muffins och toppa dessa med lite lakritscrumble? Yes! Jag kan säga att det var med extra stor entusiasm som bakprylarna åkte fram här på söndagseftermiddagen.

Hur blev dom då? Ja, gillar man bara citron och lakrits så är dessa muffins riktiga vinnare! Jag kommer definitivt att baka dom igen. Riktigt härlig syra från citronen i kombination med en tydlig lakritssmak, som dock inte tar överhanden på något sätt. Jag har använt dessa rålakritspastiller som jag mortlade. Om man nu inte känner för att köpa rålakrits så skulle det säkert funka med några goda lakritskarameller istället. Gillar man inte lakrits alls, så är det bara att utesluta det helt. Muffinsreceptet är hämtat från Leila, men jag har ändrat i det. Minskat på mängden mjölk och lagt till både pressad citronsaft och mer citronskal. Och så lakrits, förstås!


Recept:

12 st normalstora muffins (gräddas med fördel i muffinsplåt)

Muffinssmet:
100 g smör
1,25 dl mjölk
0,75 dl färskpressad citronsaft
skal från 2 citroner
2 ägg
1,5 dl strösocker
0,5 tsk vaniljpulver/1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
En nypa salt

Lakritscrumble:
35 g kallt smör
1 dl havregryn
0,5 dl strösocker
0,5 dl vetemjöl
1 msk mortlad rålakrits

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader (varmluft). Smält smöret, riv citronskalet och pressa citronsaften. Häll i mjölken och citronskalet i det smälta smöret (inte citronsaften, då skär mjölken sig). Vispa ägg, socker och vanilj vitt och fluffigt. Häll i citronsaften och sedan mjölk/smör-blandningen. Rör om så att det bara precis blandas. Rör ihop mjöl, bakpulver och salt och vänd ner detta i smeten. Rör inte för mycket, för då kommer du i slutändan att stå där med kompakta och tråkiga muffins med gummiartad konsistens. Använd antingen riktigt stadiga pappformar alt. lägg dina vanliga pappformar i en muffinsplåt. Då blir resultatet absolut snyggast. Fyll muffinsformarna till 2/3 med smet. Nyp ihop crumblen och fördela den över smeten. Grädda mitt i ugnen ca 12-15 minuter. Låt svalna på galler. Njut!

Lycka till!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar