3 februari 2014

Salty vanilla chip cookies

Salty vanilla chip cookies
Ernst Kirschsteiger sade en gång att "man känner sig aldrig så rik som när man tar ut ett nybakat bröd ur ugnen". Ett lite udda (och kanske på gränsen till pretentiöst) uttalande kan tyckas, men jag kan faktiskt inte annat än att hålla med honom. Doften av nybakat bröd - och tillfredsställelsen i att man skapat det med sina egna händer - det känns så genuint och tryggt. Bra sagt där, Ernst.

Något annat som får mig att bli väldigt glad i själen är något så enkelt som att skrapa ur en vaniljstång. Hur många nördpoäng får man för det? En hel del antagligen - men jag står för det fullt ut. Det känns ju så äkta och lyxigt på något vis! Jag kan inte hjälpa det. Vanilj är min favoritkrydda när det kommer till bakning. Det är bara så fantastiskt gott!

I det vanliga vardagsbaket kanske man inte alltid är beredd att skrapa vaniljstång, hur lyxigt det än känns och hur glad i själen man än blir. Vaniljstång är ju inte jättebilligt. Men jag uppmanar definitivt alla att använda vaniljpulver alt. ett riktigt bra vaniljsocker/vaniljextrakt när ni bakar! Det gör nämligen stor skillnad. Vaniljpulver är helt enkelt malen vaniljstång och finns att köpa i välsorterade livsmedelsaffärer. Har sett det i alla större kedjor, tror jag. Det kostar lite extra, men är rätt drygt och värt varenda krona. Det ger en mycket kraftigare vaniljsmak än det där trista kritvita pulvret som knappt smakar vanilj alls, det vill säga vanillinsocker (vanillin är ett smakämne framställt på syntetisk väg). Vaniljsocker som innehåller äkta vanilj (i form av vaniljpulver) eller flytande vaniljextrakt fungerar också jättebra!

Jag hittade ett smarrigt recept på chocolate chip cookies där fokus ligger på vanilj och vit choklad. Kände att jag bara måste prova detta. Dessutom är det lite salt på toppen av kakorna och det fick mig också intresserad. Sötsalta smaker i bakning gillar jag, nämligen. Återigen är det bake or break som stått för inspirationen. Jag har gjort några ändringar för att anpassa ingredienserna till det utbud av havregryn och socker som just nu står mig till förfogande. Dessutom tänker jag faktiskt lyxa till det med vaniljstång den här gången. Så det så.

Kakorna blev väldigt, väldigt goda. Det hade gått att äta bara smeten... En dröm för vaniljälskare, skulle jag säga. Och det där lilla flingsaltet på toppen sitter fint. Väldigt lätta att göra! 


Recept:

45 st cookies

6,5 dl havregryn
3,5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
3/4 tsk salt
180 g osaltat smör (mjukt)
1 msk vaniljextrakt (fast jag tog 0,5 msk + frön från 1 vaniljstång)
1,75 dl ljust muscovadosocker
1,75 dl strösocker
2 stora ägg
200 g vit choklad
Flingsalt
ev. malen vanilj från vaniljkvarn

Gör så här:
Blanda ihop havregryn, vetemjöl, bikarbonat och salt i en bunke. Ställ åt sidan. Använd en köksmaskin och
rör på medelhastighet ihop smöret med vaniljextraktet och vaniljstångsfröna, blanda tills det är krämigt och smidigt. Tillsätt muscovadosockret och strösockret, blanda tills smeten är fluffig. Tillsätt äggen, ett i taget och rör om ordentligt där emellan. Tillsätt mjölblandning, lite i taget och blanda på låg hastighet. Tillsätt hackad vit choklad. Forma små bollar (jag fick ut 45 stycken), strö över några korn flingsalt, mal ev. över lite torkad vaniljstång (från vaniljkvarn) och grädda mitt i ugnen i ca 13 minuter. Kakorna ska vara lite ljusbruna i kanten och mjuka i mitten. Låt dem vila en stund på den varma plåten innan du för över dom till gallret för att svalna. 


Lycka till!







Inga kommentarer :

Skicka en kommentar