12 november 2014

Marmorerad choklad- och vaniljkaka med knaprig topping

Marmorerad kaka med knaprig chokladtopping

Sist jag gjorde en marmorerad kaka måste ha varit när jag under högstadiet mer eller mindre systematiskt bakade mig igenom klassikern "Sju sorters kakor" och där stötte på den sk. tigerkakan. Jag tyckte att den såg alldeles fantastiskt häftig ut. Japp, som ni kanske förstår så var det här under en tid då internet var avancerad science fiction och de flashiga bakböckerna fortfarande väntade på att få göra entré. Ja, i min mammas receptlåda fanns i alla fall just bara Sju sorters kakor och hennes egenhändigt nedtecknade recept från 70-talet, där "Indisk gryta" var något väldigt exotiskt och betydde att man på sin höjd använde 1 tsk curry i anrättningen. Bara en parentes, men ändå. Jag hade alltså fram till den här tidpunkten inte sett så många spännande bakverk. Och nej, jag är faktiskt inte fossilerad. Det här var år 1991/92.

Så det är över 20 år sedan jag bakade marmorerad kaka sist. Jag ska erkänna att det är sällan jag blir så särdeles exalterad över olika varianter av sockerkaka. Men det här receptet, som är ett engelskt sådant, ger faktiskt ett jättegott resultat. Den blir hög och fin och smakar mycket choklad och är inte så där översöt. Och jag skall erkänna att det fortfarande kändes lite kul att skära upp kakan och kolla mönstret...

Marmorerad choklad- och vaniljkaka

Topping:
45 g smör
2 tsk mjölk
65 g strösocker
85 g mjöl
1/2 tsk malen kanel
2 msk kakao
3/4 dl hackad choklad (ca 55%) alt. chocolate chips

Kaka:
80 ml smaklös vegetabilisk olja (vanlig matolja funkar)
2 stora ägg
130 g strösocker
1 tsk vaniljpulver/vaniljextrakt
2 1/4 dl mjölk
1 1/4 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
4 1/2 dl vetemjöl
2/3 dl kakao

Gör så här:

Sätt ugnen på 180 grader. Smörj och pudra en avlång brödform med kakao.

Börja med toppingen. Smält smöret och rör samman med övriga ingredienser (förutom chocolate chips) till en smulig, men fuktig, massa. Ställ in i kylen.

Vispa olja, ägg och socker, vanilj, bikarbonat och salt.

Rör i hälften av mjölet, sedan hälften av mjölken, sista hälften av mjölet och slutligen detn kvarvarande mjölken.

Häll 2/3 av smeten i en ny bunke. Tillsätt kakaon till den kvarvarande tredjedelen smet.

Häll hälften av vaniljsmeten i formen. Häll över hälften av chokladsmeten och strö över hälften av toppingen. Häll över resten av vaniljsmeten, följt av resterande chokladsmet. Strö över den hackade chokladen/chocolate chips. Använd en kniv och rör försiktigt genom smeten ett par gånger. Blanda inte för mycket. Strö över kvarvarande topping.

Jag tyckte det här såg rätt läckert ut!

Grädda i nedre delen av ugnen i drygt 1 h. Prova med sticka i mitten, den ska vara torr.

Låt kakan svalna i formen.




Ursprungsreceptet är hämtat från Top with cinnamon, och har modifierats något.






Inga kommentarer :

Skicka en kommentar