22 november 2014

Superenkel äppelkaka


Servera gärna tillsammans med en fluffig hemgjord vaniljsås

Första gången jag åt den här fantastiska äppelkakan befann jag mig på Prästgårdens café i Länghem, den lilla ort i Västergötland som jag är uppvuxen i. Det var min faster Kerstin, som för övrigt själv är en fena på att baka, som föreslog att vi skulle göra ett besök där. Ingen av oss ångrade detta. Oerhört trevlig personal och fantastiskt gott fika! Det som fick mig på fall var en väldigt enkel, men ack så god, okryddad äppelkaka.

Ja, den här kakan är genial i just sin enkelhet. Jag har själv en förmåga att nästan tvångsmässigt försöka få till någon liten tvist på saker och ting när jag bakar. Eller krångla till det, beroende på hur man nu ser det. Här fick jag mentalt försöka bakbinda mina händer för att inte justera det faktum att kakan skulle vara helt okryddad. Plötsligt slet sig dock ena handen fri och lyckades illa kvickt steka upp äppelklyftorna i lite kanel och råsocker innan de hälldes i formen. Jag kunde bara inte låta bli. Vid avsmakningen visade det sig att detta lilla okynnesdrag enbart gjorde anrättningen ännu godare.

Äpplena vilar under ett härligt täcke som på ytan är knaprigt och därunder nästan lite "kakigt" mjuksegt. Det går i princip inte att misslyckas med det här - i originalreceptet steker man dessutom inte ens äpplena - och kakan innehåller ingredienser som man i princip alltid har hemma. Med andra ord är den lätt att slänga ihop om man får gäster på spontanbesök! Sådant gillar jag.

Angående äppelsort så valde jag Braeburn, ett vinteräpple som lämpar sig perfekt till matlagning och pajer, eftersom det inte vattnar sig särskilt mycket. Det är också väldigt smakrikt. Sötsyrligt är nog en bra beskrivning.



Superenkel äppelkaka

4 normalstora äpplen
1 msk malen kanel
2 msk smör
2 msk råsocker/strösocker

100 g smör
2,5 dl vetemjöl
2,5 dl strösocker
1 tsk bakpulver
1 ägg

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

Skala och klyfta äpplena (knappt 1 cm tjocka skivor) och stek dem i smöret, sockret och kanelen tills de mjuknar något (ca 3 min). Låt svalna. Lägg dem i en springform (24 cm i diameter).

Doftar ljuvligt! Och kameralinsen immar igen...


Smält smöret.

Blanda mjöl, socker och bakpulver.

Rör samman smöret, mjölblandningen och ägget. Fördela över äpplena.

Ogräddad

Gräddad

Grädda kakan gyllenbrun i mitten av ugnen ca 30 min. Om du inte steker äpplena före kan det behövas upp till 10 min till. Ev. kan kakan då behöva skyddas med lite aluminiumfolie mot slutet av gräddningen.

Servera med vaniljglass eller vaniljsås. Hemgjord sås är enkel och så mycket godare än köpt. Recept på vaniljkräm finns här och för att få en såsigare konsistens kan man minska mängden smör och majsstärkelse med hälften och, när krämen/såsen svalnat, vända ner 2 dl lättvispad grädde. Otroligt gott!




Så här mot slutet kan jag tillägga att jag även har provat att göra den här pajen med päron. Eftersom päronen jag använde var så mjuka så stektes de inte. Jag blandade bara upp päronklyftorna med lite färskriven ingefära. Den lilla hettan man får av färsk ingefära går perfekt ihop med päronens ganska snälla smak. Det blev också grymt gott! Dock får man passa sig lite. Vissa päronsorter är ganska vattniga och det är inte så kul i det här sammanhanget!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar