1 juni 2014

Brownies med saltig och knaprig havrecrumble

Brownies med saltig och knaprig havrecrumble
 



Om jag fick bestämma skulle jag kavla wienerdeg var och varannan dag. Göra olika varianter på bullar, fixa fantastiska smördegsbakelser och slänga in en trevåningstårta lite då och då. Förkovra mig i mer avancerade tekniker. Bli expert på macarons. Temperera choklad. Göra blomdekorationer. Fota, bildbearbeta. Gå kurser. Allt.

Därför är det lite frustrerande att jag för närvarande knappt hinner röra ihop chokladbollar. 

I vissa perioder är det bara så här. Och jag jobbar stenhårt på att acceptera detta faktum (läs: hyperventilerar av frustration och tröst-tittar frenetiskt på Hela England Bakar alldeles för sent på kvällen). För att bloggen och frysen inte skall stå helt tomma, får jag helt enkelt varva lite mer avancerade (nåja...) bakverk med enklare skapelser som tar mindre tid. Och med tålamod invänta en fas i livet som ger lite mer till övers för favorithörnan i köket.

Och då passar dessa härliga brownies perfekt.

De är busenkla att röra ihop, men man får ändå det där lilla extra på grund av att den mjuka, saftiga brownien omgärdas av en saltig och knaprig havregrynscrumble. Har man något annat favoritrecept på just själva browniesmeten som man absolut inte vill ändra på (jag gillar t.ex. detta) så kan man ju använda det istället om man så önskar. Havrecrumblen kommer ta dina "gamla" brownies till en ny nivå. Testa!

För den som vill hugga in på perfekt skurna brownies krävs viss besinning. Kakan måste först stå i kylskåpet någon timma eller två (gärna över natt). Men det är väl knappast förbjudet att nalla några ljumma kanter och provsmaka?

Brownies med knaprigt havretäcke
ca 20-24 st

Havrecrumble:
3 dl vetemjöl
2,4 dl havregryn
2,4 dl ljusbrunt socker
0,5 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
180 g osaltat smör

Browniesmet:
80 g smör
100 g mörk choklad, grovhackad
2,4 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
2,5 dl strösocker
2 stora ägg
2 msk vatten
1 tsk vaniljpulver

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

Kör alla ingredienser till havrecrumblen i en matberedare och tillsätt det kalla smöret i bitar. Kör tills du har en smulig massa. Tryck ut lite drygt hälften av denna i en smord form (ca 22x33 cm, eller motsvarande) och grädda mitt i ugnen i 10 min.

Smält smör och choklad i mikrovågsugnen (kör 30 s åt gången och rör emellan) tills allt är smält. Ställ att svalna något.

Rör ihop mjöl, bakpulver och salt. Ställ åt sidan.

Rör samman socker, ägg, vatten och vanilj på medelhastighet. Tillsätt chokladsmeten och fortsätt röra. Häll slutligen i de torra ingredienserna och kör på låg hastighet tills allt är ordentligt blandat.

Häll browniesmeten i formen och strö över havrecrumblen. Grädda mitt i ugnen i ca 20-25 min. Ställ att svalna och förvara sedan kallt innan du skär upp kakan i rutor. Var försiktig när du tar upp rutorna ur formen så att du får med bottnen i ett stycke.

Redo att gräddas...

Provsmakning av ljummen brownie



Receptet är hämtat från Bake or Break, men med vissa modifikationer.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar