13 juni 2014

Enkel sommartårta med jordgubbar och salt karamell


Härlig tårta med färska jordgubbar och salt karamell


Tårtan är lättast att skära upp om den fått stå i kyl en stund.
Då stelnar karamellen och frostingen till lite grann.

Salt karamell. Det är trendigt med salt och sött just nu. Det bryts av med salt i smulpajer, chokladkakor och gud vet vad. Och jag är inte sen att hänga på, för kombinationen är helt genialisk. Och även om min klädgarderob inte uppdaterats sedan 1700-talet, så finns det ju ingen anledning att ligga på efterkälken när det gäller modet inom bakning. Så resonerar åtminstone jag och känner mig plötsligt jättenöjd med mig själv.

Första gången jag bakade den här ljuvliga tårtan gick det inte så bra. För att uttrycka det milt. Missförstå mig inte, den smakade helt fantastiskt. Men det såg ut som om någon använt den som dörrmatta. Dessutom lyckades jag smälta ner min favoritvisp när jag gjorde den salta karamellen. Kompatibiliteten mellan plastvisp och smält socker är inte jättehög, något jag kanske borde begripit redan från början. Gör om, gör rätt!

Så. Det här är en enkel tårta som baseras på två härligt mjuka och saftiga bottnar med vaniljsmak. Dessa bottnar fylls med mosade jordgubbar och dränks in i salt karamell och täcks sedan av ett generöst lager med smörkräm smaksatt med samma salta karamell. Det här är faktiskt något av det godaste jag ätit på länge och jag rekommenderar er verkligen att prova! Ja, frostingen innehåller sjukt mycket florsocker (sa jag att det är ett amerikanskt recept?), men strunta i det. Bara gör den.

Vad är då salt karamell? Karamellen är helt enkelt socker som man smälter under kraftig omrörning i en kastrull. Därtill kommer smör, grädde och salt. Lätt som en plätt! Men det finns vissa saker man bör tänka på (se receptet nedan). Karamellen kräver din totala uppmärksamhet. Inga barn i närheten. Det är vansinnigt varmt! Men i övrigt är det inga konstigheter. Och smaken är helt fantastisk, jag lovar. Passar till mer än bara den här kakan, såklart. Glass och jordgubbar, bara för att nämna ett exempel. Och sältan är absolut inte kraftig, den bara finns där lite i bakgrunden. Och gör det hela snäppet godare!

Den här tårtan blir stor (framför allt hög) och räcker till ganska många portioner. Om man vill ha en mer anspråkslös tårta kan man faktiskt halvera receptet och bara köra med en enda botten. Då skulle jag dela den bottnen och hälla karamell och mosade jordgubbar på nedre halvan, lägga på den övre halvan och sedan toppa med karamell och frosting.

Enkel sommartårta med jordgubbar och salt karamell
ger 2 st bottnar à 20 cm

3,5 dl strösocker
180 g mjukt osaltat smör
1 msk vaniljpulver
3 ägg (helst rumstempererade)
5,3 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
1 tsk salt
3 dl mjölk (3%)

Frosting:
9,5 dl florsocker
225 g mjukt smör
0.8 dl salt karamell
2 msk mjölk el. grädde

Salt karamell 
(räcker till både kakan och frostingen)
200 g strösocker (ca 2,4 dl)
90 normalsaltat smör, skuret i små kuber
1,2 dl vispgrädde
0,75 tsk havssalt

ca 500 g mosade färska jordgubbar + några till garnering

Gör så här:

Börja med den salta karamellen. Förbered alla ingredienserna. Häll sockret i en tjockbottnad kastrull med höga kanter. Sätt plattan på mediumhög/hög värme. Så snart sockret börjar smälta vispar/rör du kraftigt med stålvisp/träredskap.

Nu börjar sockret smälta, då bildas det lite klumpar. Vispa!

När sockret är helt smält och bärnstensfärgat (PASSA NOGA, det bränns så lätt vid - det handlar om sekunder!), tillsätt smöret och fortsätt rör. Akta så att du inte bränner dig på ångan. Så snart smöret smält, tag av kastrullen från plattan och räkna lugnt till 3. Tillsätt därefter långsamt grädden och fortsätt vispa. Tänk på att karamellen kan bubbla upp när smöret och grädden tillsätts! Rör slutligen i saltet. Häll över i lämpligt kärl och ställ att svalna. Karamellen kommer då att tjockna. Förvara i kyl om du inte ska använda den samma dag. OBS! Om du smakar av karamellen och tycker att den inte är salt nog - akta dig för att salta mera. Det tar tid för saltet att lösa sig och om du kollar så ligger troligtvis saltkornen på botten av kärlet. 

Dags att tillsätta smöret!
Färdig! Om den står i kylen kommer den stelna till ordentligt och bör tas ut i rumstemperatur innan användning.

Smörj och bröa två 20 cm formar med löstagbar kant. Sätt ugnen på 175 grader.

Rör socker, smör och vanilj krämigt. Tillsätt äggen, ett i taget och blanda ordentligt mellan varje. Vispa nu på hög hastighet i 3 min, så att blandningen blir riktigt ljus och fluffig. Blanda under tiden ihop mjöl, bakpulver och salt i en separat bunke.

Tillsätt mjölblandningen och mjölken växelvis, börja och sluta med mjölet. Rör på låg hastighet och bara så att allt blandas, dvs. överarbeta inte smeten.

Färdig för ugnen!

Fördela smeten i de två formarna och grädda mitt i ugnen i 30-40 min. Prova med sticka i mitten, den ska vara torr.

Låt kakorna svalna i sina formar ca 10 min, stjälp därefter upp dem på galler och låt svalna helt.

Rör smöret till frostingen krämigt. Tillsätt florsockret, ca 2 dl i taget. Tillsätt den helt avsvalnade salta karamellen (OBS! Inte hela satsen, utan bara 0,8 dl). Vispa tills frostingen blir jämn och fin. Om den känns torr kan man tillsätta 1-2 msk mjölk eller grädde.

Frosting med ansenlig mängd florsocker.

Montera tårtan på följande vis:

Om bottnarna är lite toppiga efter gräddningen kan man med fördel putsa till dem med en tandad kniv. Dela dem sedan i två halvor vardera. Bred på grovt mosade jordgubbar på första halvan. 

Här har jag skurit av lite av toppen, för att få bottnen jämnare. Denna delas sedan i två delar.

På med jordgubbar och nästa del.

Stick små hål i kakan och häll över ca 0,8 dl salt karamell. Vill man att den salta smaken ska komma fram riktigt ordentligt, kan man med fördel strö LITE flingsalt över karamellen. Bred på ett rejält lager med frosting. Lägg på nästa tårtbotten. 




Bred på ett lager med mosade jordgubbar. Lägg på locket och gör små hål i detta. Häll över resterande mängd karamell (och ev. flingsalt) och låt sjunka in. Bred frostingen på toppen av tårtan. 




Alla lager ska vara synliga och det ska inte se perfekt ut. Garnera gärna med jordgubbar, tänk bara på att de ska vara helt torra när du lägger på dem. Vatten och smörkräm är ingen lyckad kombination.

Den är fin utan jordgubbar också. Man skulle kunna ringla lite karamell på toppen kanske?



Lycka till!

Receptet är hämtad från the baker chick, jag har lagt till jordgubbarna och ökat saltmängden i karamellen.

















Inga kommentarer :

Skicka en kommentar