3 juni 2014

Somriga bullar fyllda med jordgubbar och lime



Jordgubbssäsongen är i full gång här i Köln. Precis runt hörnet där vi bor ligger ett torg, Auerbachplatz, som varje tisdag och fredag (året om!) förvandlas till marknadsplats där man kan hittar tonvis med frukt och grönt, blommor, färsk pasta av olika sorter, ostar, ägg, kött av alla de slag, delikatesser och kläder. Det sistnämnda sortimentet förefaller inte vara riktigt lika exklusivt som det ätbara, men ändå. Det finns. Jätteroligt att ha det så nära och jag borde verkligen utnyttja det mer än vad jag gör!


Idag tog jag en sväng på just marknaden och köpte jordgubbar.  Färska jordgubbar i bullar, funkar det? Jag kände ett obetvingligt sug att prova. Skulle bären vattna sig för mycket och göra degen....degig? Det var värt ett försök, åtminstone. Sagt och gjort. Äntligen bullbak igen!

Jag använde mig av mitt vanliga grundrecept på vetedeg, men komponerade ihop en ny fyllning som bestod av smör, muscovadosocker, vaniljpulver, lite rivet limeskal och hackade färska jordgubbar. Jag valde att inte ta med någon kardemumma i själva fyllningen, eftersom jag var lite rädd för att jordgubbssmaken då helt skulle hamna i skymundan. Muscovadosocker valde jag för att få en lite mer karamelliserad smak.

Resultatet blev faktiskt över förväntan. Vätskan från bären utgjorde inget större problem och jordgubbssmaken kom fram fint. Jag fick faktiskt lite sommarlovskänslor när jag åt tre bullar på raken hade avsmakning här idag.

Och apropå avsmakning. Ingrid, 14 månader, som hittills varit undanhållen fikabröd och godis, hade sin lyckodag idag. Jag tog lilla fröken på bar gärning när hon med stor förtjusning stoppade i sig en bulle som låg kvarglömd på soffbordet efter att jag fotograferat. Tja, vad kan man säga? Hon verkade gilla den, eftersom det blev något av en jakt... därav det suddiga fotot.

Nöjd liten dam.

För grundrecept på vetedeg se här.
Ger ca 24 rejäla bullar

Fyllning:
150 g rumsvarmt smör
1 dl ljust muscovadosocker
2 tsk vaniljpulver
2 lime (rivet skal av dessa)
300 g hackade färska jordgubbar

Garnering:
Florsocker och vatten som bara rörs ihop med en sked (här körde jag bara på känn, börja med väldigt lite vatten och tillsätt mer om det behövs).

Gör så här:
Gör degen enligt instruktionerna i länken ovan. Under tiden som degen vilar i 10 minuter efter bearbetningen kan man passa på att göra fyllningen.

Rör samman smör, muscovadosocker, vaniljpulver och limeskal till en mjuk och smidig massa. Skölj, torka och hacka jordgubbarna, men ha inte i dem i smörblandningen utan spara dem i en skål bredvid.

Dela degen i två lika stora delar. Kavla ut varje del till en rektangel (ca 40x20 cm) och bred på hälften av smörblandningen på vardera rektangel. Strö över jordgubbarna och rulla ihop till en så tight rulle du kan.


Jag rev limeskalet direkt över fyllningen, men det är nog smartare att blanda i det från början.
Det blir mer jämnt distribuerat då, så att säga.


Skär rullen i 12 bitar med en vass kniv och lägg över i bullformar (helst placerade i muffinsplåt).

Ojäst bulle
Färdigjäst bulle

Låt jäsa i drygt 1 h i rumstemperatur. Sätt ugnen på 225 grader.

Pensla med ägg och grädda mitt i ugnen i ca 10-12 min.

Låt svalna på galler övertäckta med bakduk.

Om du ämnar frysa bullarna så gör det utan glasyr. Ringla istället över glasyren en stund innan servering, alt. pudra dem bara med lite florsocker!






Inga kommentarer :

Skicka en kommentar