29 juni 2014

Melt-in-your-mouth blueberry cake




Den här blåbärskakan hade ett så härligt namn att jag bestämde mig för att behålla det och inte hitta på någon svensk översättning. Den skulle troligen falla lika platt som översättningen av min favorithumorserie. Nej, namnet "Simma lugnt, Larry!" gör INTE originaltiteln "Curb your enthusiasm" rättvisa. Dock rekommenderar jag serien som sådan som en av de bästa humorserierna någonsin.

Vart var vi nu igen?

Jo, jag hittade en korg med riktigt fina blåbär på marknaden häromdagen. Jag bestämde mig bums för att göra en blåbärskaka som jag haft ögonen på ett tag. I det här receptet vispar man en maräng som vänds ner i en härligt tjock smet som jag valde att smaksätta med färskmalen kardemumma. Resultatet blir en helt fantastiskt mjuk och luftig kaka som säkerligen även kan göras med färska hallon. Väldigt lätt i konsistensen och samtidigt saftig. Jag älskar dessutom det faktum att blåbären fördelas jämnt över kakan och inte sjunker till botten. Det blir så snyggt! Vill man ha kakan ännu snyggare ska man använda strösocker istället för muscovado, som jag använde. Då får man rent visuellt en bättre kontrast mellan de mörka blåbären och resten av kakan.

Först tänkte jag täcka kakan med en cream cheese-frosting med smak av citron. Jag är nämligen övertygad om att det skulle passa kanonbra till och dessutom göra den lite festligare. Men en akut brist på färskost gjorde att det istället fick bli vaniljsås - och det blev väldigt gott det också. Om den högst upprörande situationen skulle uppstå att varken färskost eller vaniljsås finns att tillgå, så tveka inte på att äta den bara som den är. Jag har provat och det är smaskens det också.

Så, det här är mitt alternativ till blåbärspaj i sommar!

Melt-in-your-mouth blueberry cake

2 äggvitor
0,6 dl strösocker

120 g smör
1,2 dl muscovadosocker (eller strösocker)
1/4 tsk salt
1 msk kardemummakärnor
1 tsk vaniljpulver el. vaniljextrakt
2 äggulor
3,6 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,8 dl mjölk (3%)
3,5 dl färska blåbär
1-2 msk vetemjöl
1 msk muscovadosocker (eller strösocker)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Spänn fast ett bakplåtspapper i botten av en springform (24 cm i diameter) och smöra pappret och formens kanter.

Vispa äggvitorna i en metall- eller glasbunke. När de bildar mjuka toppar tillsätter du sockret, 1 msk i taget. Vispa tills du har en blank och fast maräng som bildar styva toppar.

Rör smör och socker fluffigt. Tillsätt salt, nymalen kardemumma, vaniljpulver och äggulor och fortsätt röra på medelhastighet. Blanda mjöl och bakpulver separat och häll det sedan i smeten växelvis med mjölken.

Vänd ner marängen i smeten. Blanda blåbären med 1-2 msk vetemjöl, de ska vara helt täckta av mjöl vilket hindrar dem från att sjunka till botten av kakan under gräddningen. Vänd ner bären försiktigt i smeten så att de inte går sönder.

Blåbär täckta av vetemjöl

Häll smeten i formen och strö över 1 msk socker. Grädda i mitten av ugnen ca 55 min, prova med en sticka i mitten.

Härligt tjock smet...

...nu beströdd med socker.



Lycka till!


Jag har utgått från det här receptet. Jag tillsatte kardemumma, använde muscovadosocker och ändrade lite i tillvägagångssättet.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar