25 juni 2014

Krusbärsgrottor

Möra och härliga krusbärsgrottor


Färgen på krusbärscurden kanske inte direkt skriker krusbär, men gott blev det!

När jag strosade runt i affären idag hamnade blicken plötsligt på en ask med....s...sta...nämenvadstårdetnu...Stachelbeeren! Stachelbeeren. Vad är det? Men... det verkar ju vara krusbär! Japp, en snabb koll och de var lite lätt ludna, om än något större än vad jag minns dem från mormors trädgård. Mormors trädgård ja. Sommarlovsflashback så det förslår. Där fanns det en krusbärsbuske som fick återkommande besök av ett gäng barfotade barnbarn som förtjust åt av de något för syrliga bären.


Jag insåg att jag bara var tvungen köpa den där asken, även om det kändes extremt ocharmigt. Jag vet inte vad det är, men så fort jag köper rabarber (och nu även krusbär), så känner jag mig extremt urban. Rabarber och krusbär tillhör i min värld sådant man ska plocka själv. Antagligen känner jag så för att jag är uppvuxen på landet, men bor man nu i en storstad så gör man! Man får anpassa sig. Så jag traskade hem med en ask krusbär och ett nytt tyskt ord i bagaget.

Jag bestämde mig för att göra en curd av dessa krusbär och använda dem som fyllning i traditionella grottor, inspirerad av 175 graders härliga rabarbergrottor. Det är alltså det receptet jag har utgått ifrån på själva grottorna. Curden är något av ett hemma-experiment. Och vill man inte göra egen curd, kan man naturligtvis använda valfri sylt istället.

Resultatet blev väldigt, väldigt gott. Fantastiskt bra recept på själva kakorna. Dock är jag är lite kluven till färgen på min curd. Muscovadosockret gav den en kola-aktig ton som inte direkt skriker "krusbär" när man ser den. Men sockrets karamelliga smak tillsammans med vanilj och krusbärens syra gjorde att den här curden blev äta-direkt-ur-kastrullen-god. Bästa betyget, alltså. Sanningen är väl den att om man använder vanligt strösocker så kommer ändå färgen på curden bli något trist. Smaken får styra i det här läget, man får ta det man gillar bäst!

Krusbärscurd:
(ungefär en halv sats går åt till krusbärsgrottorna)
250 g färska krusbär
1,25 dl vatten
1,5 msk majsstärkelse
1 dl muscovadosocker (eller vanligt strösocker)
2 äggulor
25 g smör

Gör så här:
Låt krusbären puttra tillsammans med vattnet under lock i ca 10 min. Passera dem sedan genom en sil och ta vara på vätskan. Häll tillbaka denna i kastrullen och strö över stärkelsen och häll i socker, äggulor och smör och låt sjuda - inte koka - under konstant vispning tills curden tjocknar. Låt svalna.


Krusbärsgrottor:
ca 20 st

200 g smör, skuret i tärningar
80 g florsocker (1,25 dl)
40 g marsanpulver
1 krm hjorthornssalt
200 g vetemjöl (3,25-3,5 dl)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175-180 grader.

Blanda mjölet och hjorthornssaltet för sig. Kör sedan kort ihop alla ingredienserna i en matberedare (eller arbeta ihop degen för hand). Rulla små bollar à 25 g och ställ i små kakformar.


Gör en ordentlig fördjupning med tummen i varje och fyll med ca 1 tsk curd. Grädda mitt i ugnen i ca 15 min. Kakorna ska bli lite lätt gyllene och inte vara kladdiga i mitten.

Njut!




















Inga kommentarer :

Skicka en kommentar