10 februari 2014

Chocolate Truffle Cake - lyxig och glutenfri!



“If there's no chocolate in Heaven, I'm not going.” 
― Jane SeabrookFurry Logic Laugh at Life

Jag har letat efter ett riktigt bra recept på en chokladkaka. Först tänkte jag baka mitt favoritrecept på kladdkaka, men det kändes lite trist att komma dragandes med det eftersom jag redan bakat både citronkladdkaka och hallon & blåbärskladdkaka här på bloggen. Jag ville sikta lite högre och göra något lyxigare och... ännu mer chokladigare! Dessutom tänkte jag att det kunde bli ett bra tips inför Alla hjärtans dag. Att göra den här chokladtårtan - för jag vill faktiskt kalla den just chokladtårta - var kanske dock inte att sikta särskilt högt, för den var så otroligt enkel att göra. Bara fyra ingredienser! Men smaken och konsistensen blev helt fantastisk! Är inte enkelheten oftast genial?

Chocolate truffle cake låter extremt mastigt och jag gillar inte när det blir för mörkt och tungt i chokladväg. Därför valde jag att göra den här tårtan på en blandning av mild 70%-ig, 52 %-ig och 30 %-ig choklad. Det blev precis lagom för min smak. Både barn och vuxna uppskattade den! Vill man ha den riktigt mörk och bitter i smaken, så kan man ju satsa på enbart 70%-ig choklad. Man ska alltid välja choklad av bra kvalitet (kakan blir inte godare än själva råvaran) så om någon ens tänkte tanken på blockchoklad så släpp den direkt. Satsa på någon choklad av bra kvalitet, det gör stor skillnad!

Tårtan görs på enbart choklad, smör, socker och ägg, vilket borde glädja den som råkar vara glutenallergiker. Volymen i tårtan får man genom att dela äggen och vispa äggvitorna riktigt hårt innan de vänds ner i chokladsmeten. I ugnen reser sig kakan nästan som en sufflé, men sjunker sedan ihop när den får svalna. Och det betyder alltså inte att du har misslyckats - det är precis så det ska vara. Resultatet blir en frasig yta med ett fudge-liknande, underbart mjukt och saftigt innehåll. Den smälter i munnen! Kakan mår bara bra av att mogna i kylen, så gör den gärna någon dag innan servering.


Recept:

225 g osaltat smör
340 g choklad (jag använde 100 g 70%, 140 g 52%, 100 g mjölkchoklad)
3 dl strösocker
6 stora ägg

Gör så här:

Klä botten på en springform med bakplåtspapper (lägg pappret över botten, stäng formen och klipp bort överflödigt papper).Smörj pappret och formens kanter med smör. 




Separera äggen, spar både gulorna och vitorna. Tärna smöret och bryt chokladen i småbitar och lägg alltihop i en mikrovågsugnssäker bunke. Mikra på full effekt i 30 s-intervaller och rör emellan varje intervall. Jag höll på så tills smöret var helt smält och rörde sedan chokladen i det varma smöret tills den också smälte. Den färdiga chokladsmeten var inte alls särskilt varm. Vispa ner strösockret (med vanlig visp) och tillsätt äggulorna en och en. Vispa noga mellan varje gula. Vispa äggvitorna till ett hårt skum.

Hårt vispade äggvitor.



Vänd försiktigt ner vitorna i chokladsmeten med en slickepott. Här är det bra att ta lite tid på sig, så att inte volymen försvinner. Rör inte för kraftigt!


Äggvitor blandas med chokladsmet...



Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen på 165 grader (vanlig ugn) i 1 h. 

Först reser sig kakan högt, sedan sjunker den när den svalnar.

Låt den svalna 1 h i formen och ställ den sedan i kylen i några timmar innan du lossar den ur formen.


NJUT!




Lycka till!

Recept hämtat från Bakerella.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar