16 februari 2014

Polkacupcakes

Polkacupcakes med pepparmintsfrosting (foto: Lotta Balensiefen)


Jag har alltid tyckt att allt snack om den svenska vintern som väldigt kall, mörk och lång har varit en aning överdrivet. Visst, bor man i norra delen av landet är det en sak, men nu pratar jag om läget i Göteborgs- och Linköpingstrakterna där jag främst har huserat. Självklart är vintern lite trist men den har inte stört mig i någon större utsträckning. Men, jag erkänner nu att jag måste ha levt i någon slags förnekelse. Antagligen för att överleva. Nu vet jag nämligen hur lindrig vintern kan vara och hur jag vill att ALLA mina vintrar ska vara (nej jag ska inte bo kvar här, men ändå). Säsongen här i Köln har bjudit på 5-10 plusgrader i princip varje dag. Väldigt lite regn. Några få frostmorgnar - that's it! Och nu är det redan vår i luften här. Ni hör inte mig klaga, det kan jag lova. Snödroppar pryder rabatten och häromdagen hittade vi en tussilago. Dessutom har det börja komma lite blad på buskarna utanför huset. Så jäkla skönt. 

Jag har haft nöjet att lära känna Lotta här nere. Hon är fotograf och egenföretagare och säljer bland annat skandinaviska produkter till oss som hungrar efter lösgodis och Kalles kaviar (och mycket annat, kolla gärna in Lotta på hjul). Häromdagen var hon hemma hos mig och fotade när jag bakade polkagriscupcakes. Det var jättekul, även om jag knappast kan anklagas för att vara vare sig fotogenisk eller naturlig framför kameran. Hur som helst, det var Lotta som gav mig både receptet och polkagrisarna som receptet baseras på. 

Jag tror dessa härliga polkacupcakes skulle passa perfekt på ett barnkalas - de gillades nämligen av både stora och små. Dessutom känns de våriga. De bara gör det. Våra tre barn råkar alla fylla år inom loppet av 7 veckor (april-maj), så det känns onekligen bra med nya idéer som alternativ till tårta när födelsedagskalasen kommer dugga tätt... En sak bara. Servera dessa cupcakes rumsvarma. De stelnar nämligen till lite väl mycket i kylskåpet, troligen beroende på polkagrisinnehållet. Här nedan följer några bilder från äventyret, följt av receptet. Tack Lotta, det var jätteroligt att ha dig här!




Koffein, min drog.

Färdiga!


Min lilla hjälpreda! Ingrid 10 mån.


Det roligaste med att baka cupcakes - garneringen!

Voilà!


Recept:

(12 normalstora cupcakes)

Cupcakesmet:
150 g smör
2 dl socker
75 g polkagrisar
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1,5 dl vispgrädde
2 ägg

Frosting:
0,5 dl florsocker
200 g färskost (philadelphia)
1/4 dl vispgrädde
pepparmintsarom efter egen smak
ev. röd livsmedelsfärg

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader (vanlig ugn). Smält smöret och rör ner sockret. Krossa polkagrisarna fint och blanda dessa med mjölet och bakpulvret. Rör ner i smörblandningen tillsammans med grädden och äggen. Sätt pappersformar i muffinsplåt och häll i smeten. Grädda mitt i ugnen i ca 20 min. Låt svalna. Gör under tiden frostingen. Rör ner florsockret i färskosten och tillsätt grädden. Smaka av med pepparmintsarom. Vispa frostingen fluffig med elvisp. Jag färgade därefter halva frostingen rosa och behöll andra hälften vit. Jag rörde ihop dem något med en sked innan frostingen åkte ner i spritspåsen, vilket gav en fin melerad effekt (som inte syns så väl på fotot). OBS! Garnera dina cupcakes först när de har svalnat helt. 



Lycka till!



Tulpaner som jag hittade på marknaden i fredags. Så härligt!















6 kommentarer :

  1. Linda, det var roligt att vara hos dig med! Och du är visst fotogenique!
    Håller med dig med vädret, en månad tidigare kommer våren till Köln, om man jämför med Göteborg, det är mycket värt...
    Kram//Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta. ;-)
      Vet inte hur jag ska lösa fotograferingen här framöver. Olle "diskade" lite väl flitigt häromdagen och dränkte min kamera, som låg 1 m bort, med vatten. Måste investera i ny!

      Kram

      Radera
  2. Svar
    1. Tack Lisa! Vad roligt att du tittade in på min blogg. Är så imponerad av det du gör, du är grymt duktigt.

      Radera