28 februari 2014

Hemgjorda korvbröd





Uppdatering! Det bör tilläggas att dessa korvbröd är ganska små i storleken. Om man vill ha dem lite större kan det vara lämpligt att göra ca 10-12 st av en sats istället.

Att baka egna korvbröd är i min värld lite smått präktigt. Så nu riskerar jag att framställa mig själv som en sådan där jobbig människa som ska verka perfekt, som alltid gör ALLT från grunden (och dessutom måste blogga om det...). Jag kan lugna er med att så är inte fallet. Vi har alltid vackert tuggat på de korvbröd som affären erbjudit. Och när jag skriver tuggat så menar jag verkligen just tuggat - för de vi har hittat här är alltid ganska torra och trista och kräver därmed en ansenlig bearbetning innan de går ner. Till och med barnen har tyckt att de varit torra och de är normalt sett INTE känsliga när det kommer till bröd. Jag har också, med viss fascination, noterat att de i princip aldrig möglar. Jag försöker ihärdigt att inte tänka på de tillsatser som de innehåller. Det kanske är bra att utveckla sin präktighet, om inte annat så för hälsans skull?


Eftersom farmor och farfar är här idag och har tagit ut barnen på cykeltur i den närliggande parken, så tänkte jag ta tillfället i akt och baka min första batch med korvbröd. Det är bra att ha en blogg, man drivs verkligen till att testa saker man annars inte skulle göra! Så. Varmkorv med hembakat bröd får bli dagens lunch!

Hur gick det då? Jodå, det var en trevlig deg att jobba med. Jag tillsatte nog lite mindre mjöl än vad receptet föreslog, ändå var den inte kladdig (degen ska släppa bunkens kanter när den är färdigbearbetad). Jag kan säga de slår vår affärs korvbröd med hästlängder, både i smak och konsistens. De blev lätta, luftiga och saftiga och fick tummen upp av både killarna och farmor och farfar. Kul! Till skillnad från sina tillsatsinnehållande vänner så lär de mögla illa kvickt - så de överblivna bröden hamnade i frysen och inväntar nästa korvlunch. 

Receptet nedan är det jag följde idag. Om man ytterligare vill bejaka sitt nyttiga jag (som om det inte räckte med att man bakar eget!?) så kan mängden grahamsmjöl med fördel ökas på, på bekostnad av vetemjölet. Nästa gång kanske jag ökar på saltmängden något. Vill man göra hamburgerbröd av den här degen så borde det också fungera utmärkt! 

Recept:
20 st korvbröd

25 g jäst
3 dl mjölk
4 msk olivolja
0,5 tsk salt
1 msk sirap
1 dl grahamsmjöl
7,5 dl vetemjöl special

Gör så här: Smula jästen i en bunke. Häll saltet i bunken. Ljumma mjölken tillsammans med oljan och lös jästen i lite av vätskan. Tillsätt resten av degvätskan och sirapen. Arbeta in mjölet, men spar ca 1 dl till utbakningen. Låt maskinen jobba i 5-10 min (jag körde min på den lägsta hastigheten i 9 min). Jäs degen i 30 min på varm plats. Stjälp upp på mjölat bakbord och knåda till en avlång limpa. Skär i 20 bitar och forma ca 15 cm långa korvbröd. Lägg på två plåtar med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 200 grader (varmluft). Låt jäsa ytterligare 30 min på plåten och grädda sedan i mitten av ugnen i ca 10 min, tills bröden har fått fin färg.

Ojäst korvbröd
Färdiggjäst korvbröd

Här svalnar de färdiggräddade godingarna på galler

Lycka till!


Receptet hittade jag på receptfavoriter.se.







Inga kommentarer :

Skicka en kommentar