6 februari 2014

Smarrig mini-cheesecake med hallontopping


Jag har en något ambivalent relation till cheesecake. Jag älskar smaken av cream cheese, särskilt i kombination med vanilj, men jag kan ibland tycka att konsistensen är lite sträv och knepig och att det ofta blir lite torrt. Är det bara jag? En del av problemet, åtminstone så som jag upplever det, beror på digestivekex-bottnar. Jag tycker de är torra och märkligt mäktiga på något vis. Ja, jag har väl helt enkelt issues med digestivekex. Men det är ju självklart ingen ursäkt för att inte baka cheesecake, man kan ju faktiskt välja något annat kex om man föredrar det!

Jag ville här prova att göra cheesecake i portionsformat. Jag tänker att de skulle kunna passa på ett buffébord vid kalaset (varför inte till påsk?), till kaffet efter middagen eller...ja, bara som vanligt fika! Receptet till själva cheesecakesmeten hittade jag hos Bakerella och jag hittade luftlätta vaniljkex i affären som jag körde i matberedaren med smör och mjölkchoklad - detta blev en väldigt god och mjuk botten. Jag valde att toppa med en vanilj/hallongelé. Dessa blev supergoda, helt otroligt krämiga och saftiga... och dessutom snygga! Min äldste sons kommentar efter att ha ätit första skeden var "finns det fler bakelser i kylskåpet, mamma??". Ett gott betyg, således.

Jag valde att baka dem i stadiga pappersformar avsedda för muffins. Formarna hade en bottendiameter på 5 cm, övre diameter på 6 cm och var 4,5 cm höga. Enda saken jag blev missnöjd med var att det blev fläckar på formarna p.g.a smöret i bottnarna. För att undvika detta kan man ju välja att använda en aluminiumform istället (även om de inte är lika snygga). Om man väljer mjukare formar krävs en muffinsplåt för att de inte ska flyta ut. Det här blir verkligen mini-cheesecakes, med betoning på mini. Om man vill kan man ju använda större formar, tänk då bara på att öka gräddningstiden. 


Recept:

8 st mini-cheesecakes

Botten:
25 g mjukt smör
75 g ljus choklad
vaniljkex (jag använde 15 st väldigt lätta kex med en diameter av ca 3 cm)

Cheesecake-smet:
225 g philadelphiaost, rumstempererad
0,75 dl strösocker
1 stort ägg
2 tsk flytande vaniljextrakt
0,5 msk pressad citronsaft

Hallontopping:
200 g frysta hallon
6 msk strösocker
Frön från 1 vaniljstång
1 dl vatten
2 gelatinblad

Gör så här:
Kör smöret, kakorna och chokladen matberedaren tills dess att det blir en smulig massa. Fördela massan i muffinsformarna.



Sätt ugnen på 175 grader. Vispa färskosten och sockret så att det blir smidigt och fluffigt. Vispa ner ägget och tillsätt därefter vanilj och citronsaft. Fördela smeten mellan formarna. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Tänk på att de stelnar till i kylen, övergrädda dem inte. Låt svalna och förvara därefter i kylskåp.



Hallontopping: blanda alla ingredienserna utom gelatinet (som du istället blötlägger i kallt vatten) i en gryta och låt koka till en puré i ett par minuter. Passera blandningen genom en sil och ta vara på den saften. Låt gelatinbladen smälta i den varma saften (som bör uppgå till ca 2 dl). Låt svalna - men inte stelna. Skeda upp gelatinblandningen på de avsvalnade cheesecakesen och ställ in i kylskåpet. Täck bara över med plastfolie om hallontoppingen helt har svalnat, annars vänta. Vid serveringen kan man t.ex. dekorera med hallon och vit choklad. Njut!





Lycka till!







Inga kommentarer :

Skicka en kommentar