12 februari 2014

Schnellbackbrot - enkelt och gott fullkornsdinkelbröd!

Fullkornsdinkelbröd med solroskärnor 

Ich backe auf Deutsch! Jajamensan, första tyska receptet har nu rörts ihop och jag har självklart ambitionen att försöka mig på fler tyska läckerheter framöver. Fast idag handlar det om bröd, inte sötsaker! 

Till en början kan jag ju nämna att brödkulturen här i Tyskland definitivt hamnar på plussidan om jag ska lista bra och dåliga saker med att bo här. Det ligger bagerier överallt och jag älskar att gå dit tidigt på morgonen och välja och vraka bland härliga brötchen och limpor. Det tillhör vardagen på ett väldigt trevligt sätt och det är något som jag kommer att sakna när vi flyttar tillbaka till Sverige igen. 

Så varför ska man då baka bröd om det finns bagerier överallt? Jo, för att det faktiskt är ännu godare med det egna brödet. Det är ju dessutom mer ekonomiskt att baka eget och ombyte förnöjer! Här är dinkelmjöl väldigt populärt och ofta har man rejält med salt i brödet. Kanske för att smöret som man har på mackan väldigt ofta är osaltat? Om man vill ha saltat smör så får vända sig till en gammal bekant, nämligen Arla. Som finns i kyldisken här också. Så var man hemma igen.

Jag har tidigare bloggat om kalljäst frukostbröd, mitt favoritbröd som jäser över natt i kylen för att sedan snabbt bakas ut på morgonen utan att ens behöva knådas. Jag tycker ju att det är suveränt med jästa degar som ändå inte tar för mycket tid och kraft i anspråk - barnen behöver sitt och det är inte alltid man orkar dra igång ett surdegsbak som sträcker sig över några dagar (läs: aldrig - fast jag egentligen skulle vilja...). Så när jag fick ett tips av Isabella, en av mina svenska väninnor här nere, på ett gott och enkelt bröd som görs på fullkornsdinkel så nappade jag direkt. Hon behövde egentligen bara ge mig en tom mjölpåse - för det här är faktiskt ett tyskt mjölpåserecept - och säga "det behöver inte ens knådas" för att jag omedelbart skulle sätta upp det på min to-do-list. Dessutom gillar jag att degen innehåller jäst. Jag är inget större fan av bakpulverbröd (scones är undantaget!), för de står sig inte så bra och får inte alls samma härliga konsistens som bröd bakat på jäst. 

Det här receptet involverar torrjäst som väcks till liv genom en kort 10 min inkubering i början av baket och som även får en skjuts genom att man sätter in brödet utan att förvärma ugnen. Inga långa jäsningstider, med andra ord. Brödet bakas som sagt på fullkornsmjöl av dinkelvete (vilket har sin motsvarighet i grahamsmjöl, som ju är ett fullkornsmjöl av vanligt vete). Jag fick inte tag i brotgewürz (dvs. brödkryddor), så jag mortlade istället hel kummin och fänkål. Brödet blev väldigt saftigt och gott och kommer utan tvekan att bli ett stående inslag här hemma. Jag ska även prova att variera det med avseende på frön och mjölsorter!


Recept:

1 bröd (bakas i avlång brödform)

1 msk honung
5 dl ljummet vatten
2 msk naturell yoghurt 
1 pkt torrjäst (avsett för 500 g mjöl)
500 g fullkornsdinkelmjöl
1 tsk brödkryddor (jag hade i 0,25 msk vardera av kummin och fänkål)
1 msk havssalt
4 msk solroskärnor
olivolja till formen

Gör så här:
Lös honungen i 1 dl ljummet vatten. Rör i yoghurten och jästen. Låt blandningen stå i ca 10 min tills små bubblor börjar bildas. Tillsätt resten av vattnet. Blanda mjöl, brödkryddor, salt och solroskärnor och rör ner det i degvätskan. Smörj brödformen med olivolja och "bröa" med solroskärnor om så önskas.




Häll degen i formen och låt stå i 10 min.



Sätt på ugnen på 220 grader först när du ställer in brödformen, den ska alltså INTE vara förvärmd. Grädda i 20 min. Sänk sedan till 190 grader och grädda i ytterligare 40 min. Klart! 




Lycka till!





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar