1 mars 2014

Kölle Alaaf!

Karnevalsbakelser... dock ej bakade av mig!

Här i Köln upplever vi nu det som man här kallar för den femte årstiden. Innan vi flyttade hit hade jag ingen aning om att den existerade, men väl här går det inte att ta miste på vad det handlar om. Det är karneval! Karnevalen har sina rötter i medeltiden och inleds med en festdag den 11/11 kl. 11.11 och återupptas sedan i februari. Den exakta dagen bestäms utifrån fastetiden och påsk och karnevalens höjdpunkt, "Rosenmontag", ligger alltid 48 dagar före påskdagen (rätta mig någon om jag har fel).  Den inleds med Weiberfastnacht, vilket var i torsdags. På askonsdagen, den första dagen i fastan, är festen över. Så. Från i torsdags och fram till på tisdag är varje steg utomhus förenat med något som först skulle kunna tas för synhallucinationer. 

Det här är nämligen helgalet! Folk i alla åldrar - och då menar jag verkligen ALLA åldrar - klär ut sig i maskeradkostymer. Jag ser dagmammor utklädda till häxor leka i parken med sina dagbarn. Isbjörnar väntar på spårvagnar och på väg till kindergarten passerar vi Batman som (något överförfriskad) försöker hoppa från en parkbänk ... dock utan den naturliga smidighet som man normalt skulle förknippa med nämnda superhjälte. Det är svårt att förklara hur viktig karnevalen är för Kölns invånare, men det faktum att Johans (min makes) arbetskollega direktimporterade en skräddarsydd Obi-Wan Kenobi-dräkt från Kina och glatt betalade 150 Euro för densamma kan kanske ge en liten fingervisning. Det är med andra ord fest i nästan en vecka! För den intresserade (och tyskspråkige) kan man läsa mer om karnevalen här och här

Här firade de karneval på kindergarten i torsdags. Axel och Olle var något skeptiska först när vi gick dit (kanske var de konfunderade över varför Batman lekte i parken), för de fattade inte riktigt poängen med att klä ut sig. Men till slut anlände en krokodil och en varg till sina respektive avdelningar och recensionen på eftermiddagen var att "detta var den bästa dagen på hela året"! Med andra ord var det succé! Farmor och farfar passade på att köpa några karnevalsbakelser från det lokala konditoriet som var riktigt smaskiga. Luftig sockerkaka med vaniljfyllning och chokladtäcke! På tisdag ska vi kolla in det lokala karnevalståget som går genom vår stadsdel och samla godis. Det finns två här som ser fram emot det, kan jag säga.


Axel

Olle


Trevlig helg!




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar