15 april 2014

Grova rågfrallor (bakade på surdeg)


Äntligen har jag tagit steget och provat att baka med surdegsgrund! Varför har jag inte gjort det här tidigare? Det var ju inte alls särskilt knepigt. Eller så har jag kanske haft lite nybörjartur med min syrliga och något illaluktande kompis som puttrat på i lagom takt i sin plastlåda. 


Min surdegsgrund, dag 5

Jag har följt Heléne Johanssons instruktioner och recept på både surdegsgrund och frallor och det har fungerat utmärkt. Surdegen satte jag igång i rumstemperatur med rågmjöl och vatten. Dag 2 bubblade det rejält i burken och då matade jag den och satte in den i kylen och lät den stå där under dag 3 och 4 (och matade enligt instruktionerna). I kylen lugnade den sig betydligt och jag trodde nästan det var kört. Men så tog jag ut den igår kväll, matade den och lät den stå i rumstemperatur över natten och då blev det ordentlig fart på den igen! Jättekul, även om jag måste erkänna att jag för en stund tvivlade på att det skulle gå att få ut något gott av denna grå, bubbliga sörja... 

Dessa frallor kan man baka kalljästa (dvs. låta dem jäsa i kylen över natt och baka av dem på morgonen) och det var också min ursprungliga plan. Men eftersom min kyl är ovanligt smal i sitt utförande så får jag inte in några plåtar, så jag valde till slut att låta bröden jäsa i rumstemperatur istället. 

Jag hade absolut inte behövt tvivla på min surdeg, för bröden blev väldigt goda och fina i konsistensen. Den här erfarenheten bekräftar bara det jag nu upplevt flera gånger sedan jag startade bloggen - VÅGA PROVA! Det är otroligt lärorikt. Det är verkligen bara genom att baka som man lär sig att... ja, baka. Man snappar upp något nytt varje gång och det är fantastiskt roligt och tillfredsställande.


Grova rågfrallor
ca 15 st

450 g vatten
250 g rågsurdeg
10 g jäst
15 g brödsirap
125 g grovt rågmjöl
650 g vetemjöl med hög proteinhalt (vetemjöl special, t.ex.)
20 g havssalt
ev. 100 g blötlagd torkad och hackad frukt (det här uteslöt jag p.g.a. min svåra frukt-i-bröd-fobi)

Gör så här
Blanda alla ingredienserna utom saltet i bunken. Arbeta degen i maskin tills den klarar ett glutentest. I min Kitchen aid tog detta hela 30 minuter (originalreceptet säger ca 10). Samma erfarenhet har jag när jag gör vetedegar - det tar nästan 30 min innan de klarar glutentestet. Antingen arbetar jag mina degar på för låg hastighet (2:an) eller så är Kitchen aid helt enkelt sämre på att bearbeta degar än vad proffsmaskinerna är. Input, någon? 

Tillsätt saltet och arbeta ca 3-5 minuter ytterligare. 

Låt degen vila i ca 30 minuter i bunken (15 min räcker om du ska kalljäsa frallorna).


Utvilad deg, redo att bakas ut!

Forma degen till en rulle och skär den i 15 bitar. Doppa ena snittytan i valfri topping (havregryn, solroskärnor, pumpakärnor eller annat som du tycker om) och lägg på två plåtar. 


Färdigjästa frallor

Låt jäsa över natt i kylen eller i ca 2 timmar i rumstemperatur (mina var klara på 90 minuter). 

Grädda i 250 grader i ca 12-15 minuter. Låt svalna på galler.


Njut!


Lycka till!


Receptet är taget ur Heléne Johanssons "Bröd från Brunkebergs bageri".







Inga kommentarer :

Skicka en kommentar