20 april 2014

Mitt bästa recept på kolasås


En riktigt god kolasås gör världen till en liiiite bättre plats att leva på. Lägger man till lite vaniljpulver kommer man hela vägen till himlen. Prova! Jag får alltid uppbåda en ansenlig mängd viljestyrka för att kunna hålla mig från att sleva i mig den här såsen direkt ur grytan. Om man vill kan man ju alltid tillsätta lite havssalt också, då får den en annan karaktär. Det blir också vansinnigt gott!

Min favoritkolasås

2,5 dl grädde
0,5 dl mjölk (3%)
1 dl strösocker
1 dl sirap (ljus eller mörk, välj efter smak)
0,5 tsk vaniljpulver
1 msk smör

Gör så här: Häll alla ingredienserna utom smöret i en tjockbottnad kastrull. Låt koka livligt i ca 15 min (kan behövas längre eller kortare tid beroende på hur vid kastrullen är) tills såsen har tjocknat lite grann. Lägg i smöret och rör tills det smält och gjort såsen blank. Servera ljummen till vaniljglass.







Inga kommentarer :

Skicka en kommentar