2 april 2014

Min frånvaro...

...förklaras av att jag gett mig på ett projekt som bjudit lite mer motstånd än vad jag trodde det skulle göra. Macarons. Jag har aldrig provat tidigare och tyckte det kunde vara en kul grej. Efter att ha detaljstuderat diverse bloggar, lagrat äggvita, köpt mandelmjöl för en halv förmögenhet (läs: 9 Euro för 200 g) samt sett en jättebra instruerande video med Sébastien Boudet, satte jag med samme konditors devis, nämligen "en macaron är antingen perfekt eller defekt", ringande i öronen entusiastiskt igång.

Och det som skulle bli perfekt blir hittills bara defekt! Väldigt, väldigt defekt.

Jag tempererar sockerlag, vispar italiensk maräng, siktar mandelmjöl och florsocker och spritsar och...ja, första gången blev de toppiga och det berodde antagligen på att jag varit för försiktig när jag vände ner mandelmjölet/florsockret i marängen. Smeten blev för trögflytande, helt enkelt. Dessutom saknade de den obligatoriska "foten". Andra gången lyckades jag bättre med att få till konsistensen på marängen (tror jag...), men fortfarande uteblev den snygga foten på macaron-skalet. Irriterande. Men jag tänker inte ge upp. Jag ÄLSKAR nämligen utmaningar. Jag ska minsann bemästra framställandet av dessa skitkakor franska delikatesser. Så det så.

Auf Wiedersehen!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar