29 april 2014

Kardemummaknutar




Vetebröd är nog det godaste jag vet. Jag är dessutom heltokig i kardemumma. Varje bulldeg med självaktning bör innehålla en ansenlig mängd nystött kardemumma. I dessa bullar har dessutom fyllningens kanel fått ge vika för kardemumma och vanilj, en smakkombination som jag tycker är helt fantastiskt god. De här är nog de kardemummigaste (ett ord ännu inte upptaget i SAOL) - och kanske de mumsigaste - bullarna jag hittills bakat. Jag ska snart baka dem igen, förhoppningsvis får jag till lite snyggare bilder då som jag kan uppdatera med.

Grunddegen har jag gjort förut här på bloggen och jag fortsätter med densamma. Den är helt enkelt för bra för att bytas ut och jag rekommenderar den varmt, se länken nedan.

Ett hett tips om du, liksom jag, är trött på att mortla stenhårda kardemummakärnor tills händerna darrar och svetten lackar (ja, jag är inte särskilt vältränad...). Införskaffa en salt/pepparkvarn, som aldrig använts för just salt/peppar, och fyll den istället med önskad mängd kardemumma. Och voilà, utan någon större ansträngning - perfekt nymalen kardemumma. Helt klart värt investeringen om man bakar bullar ofta. Tack Petra för tipset!

Jag länkar till vetedegsreceptet och nöjer mig här med fyllningen:

Till en sats kardemummaknutar 
(ca 24 st rejäla bullar)

150 g rumstempererat smör
75 g strösocker
50 g äkta vaniljsocker
15 g kardemummakärnor, nymalda

Gör så här:
För fyllningen, mal kardemummakärnorna och blanda dem med resten av ingredienserna.

För bullarna, följ receptet och instruktionen i länken ovan. Vid utbakningen valde jag att denna gång göra knutar. Dela då den färdigarbetade, men ojästa, degen i två delar. Kavla ut varje del till en 3-4 mm tjock rektangel. Bred på generöst med fyllning. Vik över degen från ena långsidan. Skär remsor som du sedan tvinnar. Gör en enkel knut och lägg bullen med ändarna nedåt i formen eller på bakplåtspappersförsedd plåt. Om du använder formar, grädda dem gärna i muffinsplåt för bättre höjd och form. 




Låt jäsa i ca 1-1,5 h (kolla bullarna noga).

Pensla med ägg och strö över råsocker blandat med nymalen kardemumma.

Grädda i 225 grader mitt i ugnen i ca 10-12 minuter.





Vardagslyx

Lycka till!








1 kommentar :

  1. OTROLIGT tips med kardemumma i saltkvarn, tack!!

    SvaraRadera