14 april 2014

Min första surdeg!

Jag kan villigt erkänna att jag hellre bakar sötebröd än matbröd. Så har det alltid varit. Men det betyder inte att jag inte uppskattar matbröd i olika former - för det gör jag. Och jag tror att min styvmoderliga behandling av brödbaket egentligen beror på okunskap. Jag har inte så bra koll, helt enkelt. Jag har kört mina kalljästa frukostfrallor och that's it. Det ska bli ändring på det.

Jag har blivit inspirerad av Hélene Johanssons "Bröd från Brunkebergs bageri". En helt fantastiskt trevlig och instruktiv bok som jag varmt kan rekommendera. Och i detta nu ligger en rågsurdeg i kylskåpet och bubblar (förhoppningsvis) lite lagom långsamt. Min första surdeg. Jag tar väl hand om den, matar den varsamt... lyfter nyfiket på locket ibland och funderar över om den bubblar tillräckligt mycket. Den ser i ärlighetens namn rätt oaptitlig ut, men det är nog i sin ordning. Vi får se! Fortsättning följer i övermorgon. I morgon ska jag sätta degen till mina första kalljästa rågfrallor baserade på surdegsgrund och baka av dem morgonen därpå. Jag vet. En riktig cliffhanger...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar