23 april 2014

Lemon/lime bars

Dagens huvudingredienser...

...förvandlades till en syrlig, om än lite svårfotograferad, godsak.

Citrusfrukter tillhör de ingredienser som jag använder med störst entusiasm när jag bakar. Jag tröttnar aldrig på syran och fräschören som de tillför. Jag hittade nyligen ett par amerikanska recept på lemon bars och lime bars som jag omedelbart kände att jag ville prova. Eftersom jag inte kunde bestämma mig för antingen citron eller lime så fick det bli en kombination av båda. Dettar är alltså mina lemon/lime bars. Egentligen finns det ingen anledning att kalla dem vid sitt amerikanska namn när jag bloggar på svenska, men namnet citron/limerutor låter så mycket tråkigare...

De här godingarna innehåller förvånansvärt få ingredienser och är okomplicerade att röra ihop. Hade jag inte lyckats få till en stråle citronsaft rätt in i vänster öga hade det varit ännu mer okomplicerat. Det påminde mig om en misslyckad sterilfiltrering av DTT (en svavelförening) på labbet för några år sedan där filtret lossnade och en stråle med beundransvärd precision lyckades träffa mitt ena öga...dock krävde dagens fadäs inte 10 minuters ögonskölj efteråt, men annars var upplevelsen hyfsat likartad.

Själva citrusfyllningen gungar betänkligt när det är dags att ta ut kakan ur ugnen och inte heller ser kakan ut att kunna vinna något pris i estetik... men var lugn! Det är helt i sin ordning och efter någon timma eller mer i kylen går det att skära rutor. Som blir hyfsat snygga efter en generös pudring med florsocker. Jag önskar ändå att fotografierna kunde göra dessa kakor lite mer rättvisa. Det ser ut som om bottnen är helt soggig, men så är det inte alls. Bottnen klarar den saftiga fyllningen galant. Resultatet är en mycket len och syrlig upplevelse. Jättegott!

Lemon/lime bars
ca 20 st

Botten:
3,3 dl mjöl
0,8 dl socker
120 g rumstempererat smör
0,25 tsk salt
1 msk rivet limeskal

Fyllning:
4 stora ägg
3,5 dl socker
1,2 dl pressad citron (ca 2 rejäla citroner)
1,2 dl pressad lime (ca 3 lime frukter)

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form (ca 23x23 cm, eller motsvarande) med ugnssäker aluminiumfolie. Jag hade ingen folie hemma, så jag smorde formen med smör. Det var faktiskt lite knöligt att få upp rutorna när de var skurna, så folie är nog bra. Blanda alla torra ingredienser till bottnen i en skål och tillsätt sedan smöret. Rör tills det bildas "sandiga" smulor. Tryck ut blandningen i formen med handen eller med baksidan av en matsked. Försök få det så jämnt som möjligt. Grädda mitt i ugnen ca 16-19 min, tills kanterna blir lite ljusbruna.



Limegrönt. Kan vara min favoritfärg.

Tryck ut till en jämn botten.

Under tiden som bottnen gräddas i ugnen så pressar du citrusfrukterna. När det är ca 1 minut kvar av gräddningstiden, blanda då alla ingredienserna till fyllningen i en bunke och vispa ihop den så att den blir helt jämn och slät. Tag ut formen ur ugnen och häll i fyllningen omedelbart. Ställ tillbaka in i ugnen och grädda i 20 minuter. Tag ut formen och låt svalna helt, ställ därefter in den i kylskåpet i minst 2-3 timmar innan du skär rutorna. Då har den stelnat tillräckligt. Pudra över florsocker innan servering!

Originalreceptet, med betydligt snyggare bilder, hittar ni här på bloggen "Baking Bites".






Inga kommentarer :

Skicka en kommentar