10 mars 2014

Karlsbadersemlor

Karlsbadersemla
Jag fick ytterligare ett tillfälle att baka semlor i år! I går hade vi ett stort gäng svenskar (och en modig tysk) här hemma hos oss på sk. knattegruppsträff. Knattegruppsträff kanske tarvar sin förklaring. De flesta som jag lärt känna här i Köln är svenskar som lever tillsammans med en tysk/tyska. Deras barn blir då självklart naturligt tvåspråkiga, men eftersom de går på kindergarten här och lever sina liv här så är det lätt att tyskan tar överhanden. Det är svårare än man tror att upprätthålla svenskan i hemmet när inte båda föräldrarna är svenska. Och när man kommer ifrån Sverige men inte längre bor där, så kan det kännas extra viktigt att ens barn faktiskt får det svenska språket till livs. Detta säkerställs delvis genom att vi varannan söndag träffas och har en liten sångstund med barnen som sedan får leka fritt. Vi vuxna intar såklart en ansenlig mängd fika under tiden. Nytta och nöje på en och samma gång, så skulle man väl kunna sammanfatta det hela. När träffarna är hemma hos oss tar jag självklart tillfället i akt och bakar. 

För inte alls länge sedan hittade jag för första gången till Petra Villanis blogg 175 grader. Tveklöst den bästa bakbloggen jag läst. Humoristisk, instruktiv och snygg - allt på samma gång. Rekommenderas varmt! Dessutom är Petra ett lika stort fan som jag av vetedeg baserad på kall degvätska och bara en sådan sak får ju mig att bli lycklig. När jag läste hennes blogg hade jag precis lyckats bli nöjd med min vetedeg och tänkt ligga lite lågt med bullbaket ett tag. Jag vet inte hur många degar jag har satt till de senaste veckorna och min Kitchen Aid har börjat låta lite ansträngd på sistone (här snackar vi mycket design men tyvärr inte lika mycket funktion för pengarna). Och så ser jag hennes recept på karlsbadersemlor (ur "Sötebröd från Brunkebergs bageri" av Heléne Johansson) och inser att jag bara måste prova det. Måste.

Receptet skiljer sig egentligen inte så extremt mycket från min vanliga deg. Ett extra ägg och lite mer smör men framför allt innehåller den bakpulver. Alltså, bakpulver OCH jäst. Lockelsen blev för svår för nörden inom mig. Dagen därpå gnisslade min stackars köksmaskin sig kokhet igen. Och till min stora lycka blev dessa semmelbullar riktigt, riktigt bra. Kanske snäppet bättre än de vanliga vetesemlorna. Bakpulvret gör de lite extra lätta och luftiga. De uppskattades av knattegruppsdeltagarna igår! Själv åt jag bara...ehum....3 st.

När jag gjorde dessa bullar råkade jag ha i 1,5 dl strösocker istället för 1 dl (som originalreceptet föreslår). Jag hade nog mitt eget recept i huvudet. Men det blev jättegott! Jag använde dessutom vetemjöl special av bara farten. Återigen får jag be om ursäkt för dåliga bilder - det var knappt jag hann med att fota den här gången!


Karslbadersemlor (18 st):

50 g jäst
2,5 dl kall mjölk (3%)
ca 650 g vetemjöl special (knappt 11 dl)
2 normalstora ägg
1,5 dl socker
1 msk bakpulver
1-2 msk kardemummakärnor
1 tsk salt
200 g rumsvarmt smör i bitar

Gör så här: Mortla kardemummakärnorna fint. Blanda alla ingredienserna utom smöret i bunken. Arbeta degen i maskinen under ca 5 minuter, tillsätt därefter smöret några bitar i taget. Låt maskinen jobba tills degen klarar glutentestet (i min Kitchen Aid tog det ca 30 min). Låt degen vila i 10 min. Baka ut bullarna och lägg på bakplåtspappersbeklädda plåtar. Låt jäsa under handduk. Mina fick jäsa i ca 90 minuter (kolla lite då och då hur jäsningen fortskrider, det beror ju bl.a. på hur varmt det är i rummet). Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i 225 grader i mitten av ugnen, ca 10-15 min. Låt svalna på galler. Frys omedelbart in de bullar du inte ska använda just den dagen.

Fyllning och garnering:
(här använde jag exakt samma recept som tidigare)
200 g mandel
200 g strösocker
ca 0.5 dl vatten

8 dl vispgrädde 
vaniljsocker efter smak

florsocker

Gör så här: Skålla mandeln (lägg dem i kokande vatten och avlägsna sedan skalet). Kör den i matberedaren tills du får ett fint pulver. Koka sockerlagen och rör tills det mesta av sockret löst upp sig/smält. Blanda mandeln med sockerlagen och tillsätt ev. lite vatten. Låt svalna. Plasta in bunken ordentligt och ställ i kylen tills du ska använda den. Den står sig i någon vecka. 

Skär av toppen av bullen och använd detta som lock. Gröp ur mitten av bullen försiktigt med en gaffel och spar inkråmet till fyllningen. Blanda inkråmet med mandelmassan och tillsätt ovispad grädde till önskad konsistens. Fyll bullarna med mandelmasse-blandningen. Vispa grädden och söta med vaniljsocker. Spritsa eller klicka den över mandelmassan. Lägg på locket lite på snedden och pudra över rejält med florsocker. 



Klart!





2 kommentarer :

  1. Gud vad gott! Hade ju helt klart hellre ätit semlor hos dig än sprungit stafett!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen precis! Istället för att göra av med energi på det där sättet så hade du kunnat fylla på med värdefulla kalorier här. ;-)

      Hur gick stafetten??

      Radera