24 mars 2014

Larkritscupcakes med maräng

Lakritscupcakes med maräng - inte de snyggaste direkt

När jag startade min blogg bad jag efter några inlägg om lite feedback från min käre make. När han kaloriprioriterar väljer han alltid öl framför bakverk och hans erfarenhet inom bakning är milt sagt begränsad, men jag ville såklart ändå höra vad han tyckte. Det visade sig att han förvisso tyckte om det jag skrev och att han ansåg att bilderna var fina, men efterlyste en lite annorlunda inriktning på bloggen. En mer "visa-mina-failures"-inriktning. Jag har inga som helst problem med att köpa den åsikten faktiskt. Jag kan absolut inse underhållningsvärdet i detta.

Men, var min invändning, även om man misslyckas ibland med sin bakning så lägger det väl knappast grunden till en blogg med 2-3 inlägg per vecka?? Så ofta misslyckas väl ingen? "NEJ, men det behöver ju inte vara så allvarliga misslyckanden" fick jag till svar. Mer som "FAAAAN, nu smälte inte smöret igen!". Ungefär så, sa min make entusiastiskt. Som sagt. Han bakar inte så ofta.

Idag får jag dock göra ett inlägg på temat han föreslog. Nämligen misslyckanden. Att baka med lakrits är något av en utmaning. Åtminstone för mig som inte är världens mest erfarna hobbybagare. Jag älskar lakrits, men jag tycker det kan vara lite trixigt att få till en ordentlig lakritssmak i bakverk.  Är jag ensam om det här? Har någon ett bra tips att dela med sig av? Det tar jag i sådana fall tacksamt emot.



Jag blev jättenöjd med mina citronmuffins med lakritscrumble, men där spelade inte lakritsen huvudrollen. Där var den ett gott komplement. Jag vill hitta något recept som verkligen smakar ordentligt med lakrits och som är riktig, riktigt smarrigt. Med mor och far anlände även min beställning från Lakritshandel.se och det bättrar åtminstone på förutsättningarna betydligt. Det var som upplagt att experimentera!

Och när man ska experimentera kan det vara bra att börja med något som i grunden är lätt att göra. Lära sig gå innan man cyklar, så att säga. Jag körde därför med receptet för vaniljcupcakes (som är superbra), men uteslöt vaniljen och provade att istället addera lakritspulver och lite salmiakpulver i smeten. Jag är inget jättefan av cream cheese-frostingar (inte äckligt, men inte heller fantastiskt), men råkar däremot älska maräng, så jag tänkte därför prova med lite maräng som topping. Jag kände mitt ytterst nöjd med upplägget.

Men ibland spelar det ingen roll hur väl man tänkt igenom sitt lilla projekt. Det blir helt enkelt inte alltid som man tänkt sig. För att göra en lång historia kort så saknade min gasbrännare just gas och skulle därför vara tämligen värdelös (marängen ska ju brännas av!). Detta ledde till ett idiotiskt uttagande av ofärdiga cupcakes ur ugnen, som självklart resulterade i att samma cupcakes raskt förvandlades från vackra små alptoppar till Östgötaslätten. Något man egentligen inte behöver vara Einstein för att kunna förutse. Marängen spritsades dock på, trots detta platta fall. 

Nästa tråkiga insikt blev att 175 grader i ugnstemp inte verkar bränna av maräng särskilt effektivt. Mina cupcakes fick vara inne för länge i ugnen och marängen började svälla och få en lite ojämn yta. Dessutom sjönk de fluffiga marängmolnen ihop när de svalnade. Suck. 

MEN, det viktigaste är ju inte det estetiska. Det är ju smaken, såklart. Och jag provsmakade. Mamma provsmakade (och tyckte det var gott). Axel tyckte om dom. Och jag åt lite till och lite till. Ja, faktum är att jag ätit så mycket lakritscupcake att jag ikväll har ont i magen och mår lite lätt illa. Jag kunde liksom inte bestämma mig för om jag gillade dem eller inte. De smakade väldigt mycket lakrits* och marängen var god, om än ful. Och de var faktiskt saftiga, trots den lite för långa gräddningstiden. Kanske blir det fantastiskt om man drar ner lite på lakritspulvret? Om det nu är någon som vill prova receptet efter denna något oklara utvärdering... 

*efter en klok kommentar vill jag tillägga att en mer korrekt beskrivning är att det smakade mycket salmiak - och jag är övertygad om att det skulle smaka just salmiak även om salmiak/saltlakritspulvret hade uteslutits. Det är hela problematiken med att baka med lakritspulver - det smakar sällan lakrits. Men är du ett stort fan av salmiak så skulle dessa kunna bli dina favoriter! 


Lakritscupcakes
16 st normalstora

4,5 dl vetemjöl
3 dl socker
2,5 tsk bakpulver
3 msk lakritspulver
1 tsk salmiak/saltlakritspulver
150 g rumstempererat smör
2 ägg
2 dl mjölk

Maräng
4 äggvitor
2 msk pressad citron
200 g strösocker

Gör så här: Blanda alla torra ingredienser i en skål. Tillsätt hälften av mjölken och rör till en jämn smet. Vispa ihop äggen med resten av mjölken och rör ner i smeten. Sätt cupcakesformar i en muffinsplåt och fyll dem till 2/3. Grädda i mitten av ugnen ca 20-22 min. Låt svalna. 




Samma dag som de ska serveras gör du marängen. Vispa äggvitor och citronsaft först på medelhastighet tills du börjar få ett skum. Tillsätt sockret lite i taget och vispa tills du får en blank, krämig maräng (det tar flera minuter). Fyll en spritspåse och spritsa på valfritt sätt dina cupcakes. Bränn av marängen med gasbrännare. Om du inte har en sådan kan du sätta in dina avsvalnade och spritsade cupcakes i en 225 grader varm ugn i några få minuter (till dess marängen fått lite färg).




Tja...om någon provar, låt mig gärna veta vad ni tyckte! 



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar