8 mars 2014

Lemon curd crumb cake

Lemon curd crumb cake
Jag har absolut ingen karaktär när det kommer till sötsaker. Finns det något hemma, så äter jag obönhörligen upp det. Ingen viljestyrka i världen kan överrida mitt centralnervösa belöningssystem. Mitt usla belöningssystem håller mig i koppel och befaller mig att ta lite till. Och lite till. Och lite till. Och jag är en väldigt lydig vovve. Som råkar vara ganska magert byggd. Vilket måste anses som tur, för annars vet jag inte om jag skulle kommit ut genom lägenhetsdörren vid det här laget. Jag minns när jag var barn och min kompis kunde hitta en månad gammal halvt uppäten chokladbit i sin jackficka, bara så där hux flux. Jag fattade ingenting. HUR kunde hon spara den så länge? Det var ju omöjligt. Och eventuellt lite knäppt.

Kanske beror min oförmåga till att stå emot på att jag var ganska hårt hållen när det gällde sötsaker under min uppväxt. Min mamma var väldigt noga med våra tänder (tack kära mamma!) och vi åt enbart godis på lördagarna. Och då fick vi bara godis som inte fastnade i tänderna... Någonstans där lärde sig nog min hjärna att ta vara på de chanser som uppstod, om ni förstår vad jag menar.

Nåväl. Det står en skål med hemgjord, solgul, härligt syrlig lemon curd i mitt kylskåp. Den ropar på mig. Vill bli använd. Vem är väl då jag att säga nej?

Den här kakan har jag velat baka ända sedan jag läste receptet första gången. Den låter så himla smarrig. Lemon curd i kakbottnen och crumble på toppen. Mitt belöningssystem är hyperaktiverat redan innan kakan är gjord. Bäst jag ger bort den omedelbart, så att jag bibehåller något av min hälsa. Fast den innehåller ju faktiskt yoghurt. Och c-vitamin. Då borde den väl kunna klassas som mellanmål åtminstone? Kanske behåller den i alla fall.

Jag hade jättesvårt att få till en bra bild idag. Faktum är att fotot är rätt uselt och gör inte alls kakan rättvisa. Den är nämligen betydligt godare än vad den ser ut att vara! Lemon curden som är gömd där under smuldegen ger en superb syra, men det var framför allt konsistensen på kakan som jag föll för. Så härligt mjuk - det var som att tugga på ett moln. Fast med väldigt fräsch smak. Och med krispig topping. En riktig vinnare i sommar! 


Lemon curd crumb cake

ca 16 bitar

Smuldegen:
3,6 dl vetemjöl
1,75 dl strösocker
1 msk rivet citronskal
1/4 tsk salt
120 g kallt osaltat smör, skuret i små tärningar

Kaksmeten:
3,6 dl vetemjöl
1/8 tsk bikarbonat
120 g osaltat mjukt smör
3 dl strösocker + 0,6 dl 
3 stora äggulor
1,2 dl grekisk yoghurt (10%)
1 msk rivet citronskal
3 stora äggvitor
1,75 dl lemon curd

Gör så här: Börja med smuldegen. Blanda vetemjöl, socker, citronskal och salt i en bunke. Tillsätt det kalla smöret och tryck ut det i mjölblandningen med hjälp av en gaffel. Blanda tills du har en smulig deg. Plasta in och ställ i kylen. 


Dags att göra smuldegen...

...och så här ser den ut när den är klar.


Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form med en bottenarea av 522 kvadratcentimeter (det kanske inte behöver vara EXAKT 522, men i den häraden. Det amerikanska receptet använder sig av en 22,9x22,9 cm form). 

Blanda mjöl och bikarbonat i en bunke. Ställ åt sidan. 

Använd en köksmaskin på medelhastighet och blanda smör och 3 dl strösocker tills det blir vitt och fluffigt. Tillsätt äggulorna, en i taget, och rör så att smeten precis går ihop efter varje äggula.

Sänk hastigheten och tillsätt mjölmixen i tre omgångar, alternera med yoghurten. Rör i citronskalet.



Vispa äggvitorna till ett skum i en separat bunke. Tillsätt gradvis 0,6 dl socker och fortsätt vispa tills äggvitan blir toppig. Vänd ner äggviteblandningen i smeten. 

Dags att blanda äggvitan med smeten...

Använd en slickepott och arbeta försiktigt från skålens kanter.

Häll smeten i formen. Klicka över lemon curden (tag ut den ur kylen i tid så att den blir lite smidigare att jobba med). Använd en kniv och rör försiktigt ner curden i smeten, så att det skapas en marmorering. Strö över smuldegen över hela härligheten. 


Först i med lemon curden...

...sedan på med smuldegen.

Grädda 45-50 minuter. Prova med en sticka i mitten, den ska vara torr. Servera kakan ljummen eller rumstempererad.


Färdiggräddad!
Sedan är det bara att försöka besinna sig något...



Lycka till!



Receptet är hämtat från Bake or Break
















Inga kommentarer :

Skicka en kommentar