21 mars 2014

Oslagbara vridna baguetter à la Isabella

Oemotståndligt goda baguetter!
Äntligen! Mor och far har anlänt och livet känns genast så mycket lättare att leva. Glada barn leker nöjt och får mer eller mindre konstant uppmärksamhet (=signifikant reducering av trots...) och jag kan koppla av lite grann och bara njuta av sällskapet. Och tänka på vad annat som också är viktigt här i livet - nämligen vad jag ska baka härnäst!

Ikväll åt vi potatis och purjolöksoppa. En favorit här hemma, det är ju så enkelt och så himla gott. Och Isabella - nu när jag hade barnvakt passade jag på att äntligen prova att göra dina vridna baguetter vars recept bara legat där i min inkorg och väntat - alldeles för länge - på att få bli bakat. De kändes som soppans perfekta tillbehör.

Degen var hur lätt som helst att bara röra samman och då jag inte hade några linfrön hemma, så hällde jag i lite vetekli istället (inte helt ekvivalent, men det gick bra ändå) och lade till min favoritbrödkrydda, nämligen kummin. Väldigt enkelt, väldigt gott och uppskattat av alla som högg in. Tack Isabella för tipset, det här receptet gav verkligen extremt gott bröd efter nästan löjligt liten arbetsinsats!

Oslagbara vridna baguetter à la Isabella

3 baguetter

6 dl ljummet vatten
25 g jäst
1 msk salt 
1 dl linfrön
ca 10 dl vetemjöl
Jag hade även i 0,5 msk hel kummin och, istället för linfrön, ca 1 dl vetekli.

Gör så här: Smula ner jästen i en bunke och häll i saltet. Rör ut jästen i lite av det ljumna vattnet. Häll sedan på resten av vattnet. Tillsätt resten av ingredienserna och rör om. Det blir en lös deg som inte behöver knådas. Täck bunken och jäs degen i ca två timmar. Notering: Min deg jäste bara en timma och en kvart, för sedan pöste den nästan över bunkens kant. Men det blev ett bra resultat ändå!

Värm ugnen till 250-275 grader. Häll ut den jästa degen på väl mjölat bakbord, knåda inte, det är det som är hemligheten här, utan dela den i tre delar. Det går fint med kniv, eller med händerna. Forma degbitarna till avlånga baguetter. Vrid dem i en spiral och lägg över dem på plåten.

Ja, jag vet - inte vackra alls. Men det blir bättre sedan!

Skåra eventuellt med vass kniv och pudra ev. över lite mjöl. Jäs i 10-15 min. Grädda i den starka ugnsvärmen ca 15 min. Sänk värmen till 150 grader och grädda ytterligare 15-20 min. Färdigt!

Isabellas kommentar till receptet: När du gjort det här brödet några gånger börjar du rationalisera bort allt onödigt, som t.ex. momentet att lägga degen på bakbordet. Jag häller på extra mjöl i bunken, föser ihop all deg, vänder den i mjölet så att degen inte klibbar och river loss tre bitar som jag i luften vrider till innan de landar på plåten.Var inte orolig om bröden är fula när de ligger ogräddade på plåten. De här baguetterna visar först sitt bättre jag när de fått lite färg!



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar