3 mars 2014

Soliga vaniljbullar


Solig vaniljbulle!
Jag har utvecklat ett oroväckande förhållande till mitt vetebrödsrecept. Det är snart ingen överdrift att definiera det som en besatthet. Jag vill att min deg ska bli perfekt. När lilltjejen sover i vagnen på balkongen, då sätter jag igång. Och jag upphör inte att fascineras över hur en deg som till en början är kladdig och hopplös, fullständigt transformeras efter ca 25-30 min i min köksassistent. Då släpper den bunkens kanter, den är mjuk och smidig och kladdar inte ett dugg. Den klarar glutentestet galant. Den är lättutbakad. Jag använder min våg för att få exakt lika stora bullar (ja, ni hör ju...). Exakt hur länge bör bullarna jäsa? Exakt hur länge behöver bullarna gräddas? Det här tillför mitt liv en ny dimension. Ja, jag har jobbat på labb. Ja, jag är hemma på dagarna. Ja, jag behöver stimulans. Det här kan ju inte vara normalt. Men det gör mig så nöjd!

Idag bakade jag vaniljbullar. Min officiella anledning var för att fira att våren är här. Det kändes bra att ha en ordentlig anledning, särskilt eftersom äldste sonen ställde sig något undrande till att jag skulle baka bullar IGEN. Den verkliga anledningen var nog egentligen att jag ville detaljstudera hur min deg skulle bete sig om jag minskade mjölmängden lite grann. Skulle den fortfarande bli lätthanterlig och okladdig? Jag blev nämligen på det hela taget nöjd med mina semlor som jag bakade i förra veckan, men de hade nog kunnat vara liiite saftigare och liiite luftigare. Och för att ytterligare optimera min deg så passar det ju bra att göra en ny variation på vetebullar som dessutom känns lite solig och vårig.

Jag älskar vaniljkräm och särskilt hemgjord sådan. Det är tämligen enkelt och helt klart värt det lilla extra besväret som det medför. Här följer jag återigen min husgud Leilas recept, för det är jättebra. Med en ändring, dock. Jag har minskat mängden stärkelse till 1 dl. Krämen blir jättetjock ändå!

Recept på vaniljkräm:
5 dl mjölk (3%)
1 vaniljstång
1,5 dl strösocker
7 äggulor
1 dl majsstärkelse
50 g smör

Gör så här: Skrapa ur vaniljstången och koka upp mjölken med vaniljfröna och den urskrapade stången. Tag sedan bort vaniljstången. Vispa äggulor, socker och stärkelse fluffigt i en bunke. Tillsätt den varma mjölken i en fin stråle och vispa ordentligt. Häll tillbaka alltihop i kastrullen och vispa kraftigt medan krämen får koka upp igen. Så snart den tjocknar häller du över den i en kall och ren bunke. I det här läget är krämen inte så slät. Förtvivla icke. Lägg i smöret och vispa för hand tills det smält. Då blir krämen len, blank och - slät. Låt svalna och förvara i kylen.

Receptet på vetedegen är detsamma som jag använde till kanelbullarna och semlorna.

Recept på vetedegen:
(18 st vaniljbullar)
50 g jäst
3 dl mjölk
1 msk kardemummakärnor
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ägg
ca 11 dl vetemjöl special

Tillvägagångssättet är detsamma som för kanelbullarna, för lite extra bilder se här. Börja med att lägga alla ingredienser utom mjölet i bunken. Mortla kardemummakärnorna. Använd kall mjölk och du behöver inte ens smula sönder jästen. Degen ska bearbetas såpass länge att maskinen gör det jobbet åt dig. Tillsätt mjölet, lite i taget. Låt maskinen arbeta ihop degen på låg hastighet. OBS! Jag kan inte nog betona vikten av att låta degen bearbetas ordentligt i maskinen. På lägsta hastighet i en Kitchen Aid tar det ca 30 minuter innan den är klar. Häll inte i en massa extra mjöl bara för att degen efter en kvart fortfarande ser kladdig ut. Ha tålamod. När tillräckligt mycket glutentrådar utvecklats kommer den gå ihop och släppa bunken och transformeras till din drömvetedeg. Jag lovar. Jag har inte ens mjöl vid utbakningen och det blir inte torra bullar! Gör glutentestet för att kontrollera att degen är klar. 


Så här fint släpper degen bunken, efter ca 25 min i maskinen.


Innan degen jäser första gången så bakar man ut släta runda bullar som läggs på bakplåtspappersbeklädda plåtar. Detta är SÅ mycket enklare när degen är ojäst. Plasta in plåten och ställ den i ugnen (som är avstängd). I botten av ugnen ställer du in ett kärl med lite hett vatten. Stäng ugnsluckan. Det blir ett mysigt tropiskt klimat där inne som bullarna verkar gilla. Låt jäsa ca 45-50 min. Tag ut plåtarna och sätt ugnen på 200 grader (varmluft). Fyll en spritpåse med vaniljkrämen, använd gärna rund tyll (min har kommit bort, så det fick bli stjärntyll istället). Tryck ned tyllen försiktigt i mitten av bullen och spritsa ut önskad mängd vaniljkräm. Till 18 bullar räckte det med en halv sats kräm! 





Grädda ca 10-12 min i mitten av ugnen, eller tills de ser klara ut. Låt svalna på galler under handduk. Innan servering kan man med fördel pensla dem med lite smält smör och doppa dem i strösocker! Varning utfärdas dock. De är beroendeframkallande.


Här svalnar de på gallret...


Så. Nu har jag minskat mängden vetemjöl och fått saftigare bullar. Eller... jag menar förstås att våren är här!


Lycka till!











Inga kommentarer :

Skicka en kommentar