17 mars 2014

Spröda citronkakor

Spröda citronkakor

Idag var Axel (äldste sonen) hemma från kindergarten och vilade eftersom han hade ont i örat. Han fick hjälpa mig att väga upp ingredienserna till dessa härliga små spröda citronkakorna. "NUUUU står vågen på fyra noll noll mamma!". Så mysigt att få lite kvalitetstid. Bara han och jag. 


Min Axel. Inte jätterädd för att provsmaka kakdeg.
Det är ju så att ibland vill man bara ha något enkelt och gott till kaffet. Något som inte är så maffigt och mättande. Småkakor kvalificerar sig in i den kategorin, eller hur? Och nu råkar det vara som så att på fredag kommer mormor och morfar hit på ett efterlängtat besök och de brukar gilla just småkakor. Med andra ord fick jag ett perfekt tillfälle att provbaka det här receptet som jag sneglat på ett antal gånger. 

Om bara en stor och rejäl matberedare hade funnits i min ägo, så hade jag definitivt plockat fram den idag. Den här typen av kakdeg rörs nämligen bäst ihop så snabbt som möjligt, med kylskåpskallt smör. Till detta är ju matberedaren, åtminstone enligt mig, oslagbar. MEN, den som står i mitt köksskåp är en skrämd pytteliten stackare med slö kniv (som nästan arbetat ihjäl sig när jag gjorde över 3 kg mandelmassa till mina semlor...), så den fick stå kvar på sin plats idag. Det funkade bra med Kitchen Aid också. Tänk på att inte överarbeta degen bara.

Spröda citronkakor
ca 60-70 st

400 g vetemjöl
300 g florsocker
5 g bakpulver
250 g kallt smör, skuret i tärningar
1 ägg
10 g citronskal (2 citroner)
25 g citronsaft

Gör så här: Blanda vetemjöl, florsocker och bakpulver i en bunke. Tillsätt smöret, skuret i små tärningar, ägget och citronskal och saft. Arbeta snabbt samman till en deg.




Dela den i två delar och forma bitarna till två rullar, ca 3-4 cm i diameter. Rulla dessa i strösocker. Ställ kallt i minst 30 min-1 h, eller tills de går lätt att skiva upp.



Sätt ugnen på 180 grader. Skär i lite drygt 0,5 cm tjocka skivor och lägg på bakplåtspappersbeklädda plåtar. Grädda mitt i ugnen i ca 10 min. 




Resultatet blir fina, ljusa, frasiga små kakor med härlig citronsmak! 

Väldigt goda. Jag fick till slut gömma dem för barnen. Och mig själv.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar